1177 Vårdguiden – en av de mest använda digitala tjänsterna

De inloggade e-tjänsterna på 1177 Vårdguiden är en av de mest använda digitala tjänsterna i Sverige.

Bara Skatteverket och Försäkringskassan har fler som loggar in. Det visar en årlig enkät av offentliga verksamheter med e-legitimation.

Under 2016 gjordes 88 miljoner besök på webbplatsen 1177.se varav cirka 15 miljoner loggade in på 1177 Vårdguidens e-tjänster, för att bland annat boka tider hos vården, förnya recept eller läsa sin journal. Av dessa gjordes 749 234 inloggningar i Örebro län, och användandet ökar stadigt. Fram till och med i dag är antalet inloggningar 782 748 stycken. Toppnoteringen för en enskild månad gjordes i mars i år då 99 149 inloggningar noterades.

Region Örebro län har störst andel användare

Med 55,2 procent anslutna länsinvånare är Region Örebro den region i Sverige som procentuellt sett har flest andel invånare anslutna till e-tjänsterna.

– Digitala vårdtjänster är ett viktigt komplement till den övriga vården. Användningen av 1177 Vårdguidens e-tjänster har ökat en längre tid, och det finns stora möjligheter att dra nytta av digitaliseringen för att underlätta för såväl invånare som vårdpersonal, säger Ulrika Landström, strateg digitalisering och e-hälsa inom Region Örebro län.

Tillgång till personliga tjänster

Genom att logga in på 1177.se har invånare tillgång till en rad olika personliga tjänster, till exempel olika typer av stöd- och behandlingsprogram. Här kan du läsa mer om att få stöd, behandling och utbildning på nätet.

Inloggning på 1177.se görs enklast via e-legitimation, men det går också genom sms och lösenord. Vilka tjänster och vilken information som finns tillgänglig skiljer sig åt mellan olika regioner och landsting. Här finns mer information om 1177 Vårdguidens e-tjänster.

Enkäten finns här

Enkäten har genomförts av E-legitimationsnämnden