200 kronor vid missad tandläkartid

Varje år ställs ungefär 70 000 bokade besök in på Folktandvården Stockholm för att kunder inte dyker upp.

Nu inför Folktandvården en enhetlig avgift vid uteblivande eller sent återbud, för att fler ska höra av sig vid förhinder och ge någon annan möjlighet att komma till oss.

Folktandvården Stockholm tar årligen emot cirka 1,4 miljoner besök. 2017 uteblev kunder från ungefär 70 000 planerade tider. Missade tider kostar tid och pengar samt innebär att tandläkarstolar står tomma när trycket är stort för att få komma till Folktandvården.

– Om de kunder som inte dyker upp på sitt bokade besök hörde av sig i tid skulle vi kunna erbjuda tandvård till cirka 40 000 andra kunder som väntar på att få tid, säger Irene Smedberg, chef för tandvård- och utvecklingsavdelningen på Folktandvården.

Enhetstaxa vid uteblivande eller sent återbud

Från och med den 2 maj inför Folktandvården en enhetstaxa för både barn och vuxna där avgiften för uteblivande och sent återbud är 200 kronor. De nya reglerna gäller endast bokningar där det finns en överenskommelse om tid mellan Folktandvården och kunden.

Tidigare var avgiften för en utebliven tandvårdstid olika för vuxna och barn. För vuxna varierande avgiften med vilken planerad behandling man uteblev från.

– Tidigare debiterades vuxna kunder en timkostnad beroende på vilken tid som var avsatt, vilket innebar stora kostnader i vissa fall. Nu förenklar vi reglerna och justerar kostnaden till 200 kronor för alla, både barn och vuxna, säger Irene Smedberg.

Lämna återbud senast 24 timmar före besöket

För att slippa betala för uteblivande eller sent återbud ska man som kund höra av sig senast 24 timmar före besöket. Via hemsidan www.folktandvardenstockholm.se eller 1177 Vårdguidens e-tjänster kan man ändra tid om det är mer än 24 timmar till besöket. Det går också bra att ringa till kliniken.