CMO: Har du pratat med din CIO idag?

Pressen på marknads- och IT-avdelningarna är större än någonsin. Digitaliseringen av verksamheter innebär enorma möjligheter, men också stora utmaningar. Med bättre kommunikation och samarbete mellan CMO och CIO skulle många problem kunna undvikas

Patrik Löwendahl, Teknik- och innovationschef Avanade Sverige
Teknik- och innovationschef, Avanade Sverige

(KRÖNIKÖR) Vi befinner oss i mitten av en stor förändringsprocess. Den mobila revolutionen, molnet och konsumentanpassningen av teknik påverkar alla typer av företag, oavsett om det är produkter eller tjänster och oavsett om man är verksam inom b2b eller b2c. För marknadsavdelningen innebär det enorma möjligheter, medan IT vanligen får svara för alla de utmaningar som följer med snabba skiften av system, teknik och plattformar. För att lyckas i dagens allt mer föränderliga värld, krävs att marknadschefen (CMO) utvecklar organisationens digitala vision i samarbete med ansvarig på IT-sidan (CIO).

Dagens CMO bör säkerställa att det egna varumärket kan engagera och samordna de många interaktioner som sker med dagens anslutna kunder i flera kanaler – i butik, på nätet, via e-post eller via sociala medier – och att ge kunderna fortsatta möjligheter att växa. Kunderna förväntar sig allt mer, och på vilket sätt företagen svara upp mot de nya kraven kan vara avgörande för företags fortsatta konkurrenskraft. Samtidigt måste CIO kunna sammanföra och hantera den teknik som introducerar nya innovationer till företag och deras kunder.

Vi har under de senaste åren sett ett antal exempel där företag hamnat i situationer som hade varit enkla att undvika om bara marknads- och IT-avdelningarna hade haft en bättre kommunikation sinsemellan. Marknadschefer är i huvudsak fokuserade på att implementera innovativa lösningar i företag för att hjälpa kunderna att nå sina mål. CIO är å andra sidan inriktade på säkerhet och konstandseffektivitet. Denna skillnad i fokus skapar en spricka mellan marknads- och IT-avdelningarna.

Mot bakgrund av att tekniken får en ökad strategisk betydelse, samtidigt som organisationer blir mer digitala och omformar sitt sätt att arbeta, är samarbetet mellan CMO och CIO viktigare än någonsin. På Avanade anser vi att det är både CMO och CIO:s ansvar att driva innovation som har kunden i centrum. För att lyckas i det nya digitala landskapet, måste marknads- och IT-avdelningarna hitta en gemensam ståndpunkt, som vi kallar Chief Information Marketing Officer (CIMO) Perspektivet. CMO och CIO har individuella kompetenser och erfarenheter. Men för att fullt ut anamma ett CIMO perspektiv, måste de dela en gemensam digital vision. Detta möjliggör att deras organisationer utnyttjar den kombinerade kraften av marknad och IT för att leverera bättre digitala lösningar till sina kunder.

CIMO-perspektivet bygger på tre grundstenar:

  1. Gemensamma mål. Slutmålet, och strategiska prioriteringar på vägen dit, måste vara gemensamma för att affärsmålen i stort ska kunna uppnås.
  2. Gemensamma projekt. Kontakten måste vara löpande. Såväl CIO som CMO måste samarbeta med varandra vid beslut som kan påverka funktionalitet och resultat.
  3. Gemensamma intressen. CMO måste ha en förståelse för och kunskap kring tekniska lösningar på samma sätt som CIO måste kunna förstå och analysera affärsverksamhetens behov.

CIMO-perspektivet handlar alltså om en gemensam vision för allt digitalt och är ett sätt att garantera att bägge sidors erfarenhet och kunnande utnyttjas. Genom att kombinera teknologi, kreativitet och strategisk expertis kommer kundupplevelsen bli bättre och affärerna kommer på köpet. De företag som kommer lyckas bäst under de närmaste 10 åren kommer vara de som mest effektivt kan ansluta teknik, människor och insikter för att leverera en mer personlig upplevelse för kunderna.

Med det sagt frågar vi: ”Har du pratat med din CIO idag?”.

 

Patrik Löwendahl

Teknik- och innovationschef, Avanade Sverige

Post Comment