6 teknikområden som kommer revolutionera hur vi arbetar

[KRÖNIKA ] Allt i vårt samhälle håller på att omformas av teknologi – det handlar inte bara om jobb utan även hur vi arbetar.

Patrik Ölvebäck siar om framtidens arbetsplats och den påverkan nya teknologier och innovationer kan komma ha.

Alla branscher påverkas, omformas och revolutioneras av nya teknologier. Det påverkar hur vi jobbar men även de saker vi jobbar med. Jag ser att framtidens arbetsplats kommer formas av följande 6 punkter.

1)Byggnader kommer reparera sig själva

Kontorsbyggnaden som vi känner till den idag är snart ett minne blott. Mikrochip som görs allt mindre, kombinerat med minskade kostnader gör det enklare att koppla upp fler och fler föremål till nätet. Internet of Things (IoT) inkluderar idag allt från smarta tandborstar till fjärrstyrda dörrlås.

Gällande kontor kommer IoT hjälpa anställda att anpassa utrymmen efter sina individuella behov – gällande allt från belysning, temperatur och även luftkvalitet. Systemen som styr över dessa saker kommer vara fullt automatiserade inom de kommande tre åren. I äldre byggnader kommer företag att installera sensorer som möjliggör för personlig anpassning för anställda. Något som i sin tur även radikalt kommer minska energikonsumtionen.

I framtiden kommer utrymmen vara tillräckligt smarta för att sköta sig själva. Byggnader kommer själva beställa sitt underhåll och ha överblick på sin egen status. Detta genom att IoT-sensorer bäddas in i betongväggar i nya byggen.

2)AI kommer besvara dina frågor

Under de senaste fyra åren har det skett en boom inom artificiell intelligens (AI) och dess även underkategori – maskininlärning (ML). Datorer kan nu analysera stora mängder data, bilder och filmer för att tolka dess innehåll och dra slutsatser baserat på det.

Utöver att användas i autonoma fordon och Facebooks nyhetsflöde, är denna teknologi på väg till arbetsplatser. Det här kommer förändra kundtjänst som vi känner till det idag. Snart kommer AI och ML hjälpa kunder lösa sina problem. Traditionella telefoncenter kommer försvinna. Integrerade AI-system som snabbt och effektivt besvarar kunders frågor kommer ta deras plats. En utveckling som tech-supportvärlden inom kort kommer ta efter.

3)Chefer kommer tömma sina skrivbord

Det är troligt att AI och ML kommer spela en stor roll i automatiseringen av uppgifter. Detta innebär att arbetet som vi utför kommer förändras. De flesta tror att AI och ML kommer ersätta repetitiva och simplare uppgifter, men det är snarare tvärtom: de kommer ersätta många chefer.

Folk som sitter på ledande och seniora befattningar är som alla andra.  De riskerar därför att förlita sig på begränsade mängder information eller till för stor del på intuition och magkänsla. Detta kommer förändras inom de kommande fyra åren. Nästa våg av automatisering kommer vara appliceringen av AI över industridata. Dessa modeller kommer kunna förutsäga de beslut som behöver fattas för att förbättra ett företag på ett betydligt bättre sätt än affärsdirektörer, företagsledare och marknadsförare kan.

4)Världen kommer bli augmenterad

Virtual realitys (VR) historia kan spåras tillbaka till 1968 och ett headset som byggts av akademikern Ivan Sutherland vid Utahs universitet. Området har utvecklats mycket sedan dess, där en nyckelhändelse var Facebooks köp av VR-företaget Oculus 2014 för 2 miljarder dollar. Idag är VR-headsets relativt prisvärda, och augmented reailty (AR) samt mixed reality (MR) har uppstått, där den verkliga omgivningen blandas med objekt som syns på digitala skärmar.

AR kommer troligtvis användas mer än VR. Bortom underhållningsvärlden, med gaming, musik och filmer är VRs dragningskraft begränsad och alltför nischad för en bredare användning. ARs potential är betydligt större. Den senaste mjukvaran i iPhone och Android förser apputvecklare med friheten och möjligheten att skapa AR för fler sammanhang. Det är därför rimligt att förvänta sig att Google Glass, eller något likande, gör en stor comeback.

Denna teknologi kommer möjliggöra virtuella möten, skrivbord och interaktioner. Vidare kommer dessa funktioner att bli tillägg på mobila applikationer eller headsets som kan överlappa informationen, så att det är möjligt att ta sig an flera uppgifter på samma gång. Det är nästan så att AR är den nya arbetsplatsen.

5)Maskiner kommer bli pratigare

Teknologi har öppnat upp för en mer pratsam värld. Något som inte enbart berör chatt-applikationer som WhatsApp och Facebook Messenger. Allt fler chatbotar och virtuella hjälpredor som Amazons Alexa, kan bistå människor med olika sysslor. Detta kommer förändra hur vi interagerar med våra telefoner, stationära PCs och användargränssnitt. Då det blir allt enklare för företag att bygga gränssnitt för konversationer, kommer sättet på hur människor arbetar att förändras.

Det finns ingen anledning att bygga avancerade applikationer med massor av formulär, knappar och gränssnitt om du enkelt kan ställa en fråga och få den besvarad. Teknisk interaktion med produkter kommer ske allt mer sömlöst. Att organisera ett möte kommer vara lika enkelt som när du säger ”boka mig ett rum” till en röstassistent.  Baserat på information insamlat från kalendrar och andra källor, kommer systemet veta när det bör bokas in och vem den skall bjuda in.

6)Blockkedjor kommer växa

Blockkedjor är ett komplext system, en serie transaktioner som representeras av block, tillgängliga för alla att se. Den första blockkedjan skapades 2008 av Satoshi Nakamoto, som vid samma tidpunkt uppfann kryptovalutan Bitcoin. Trots att Nakamotos sanna identitet aldrig avslöjats, realiseras idag blockkedjors fulla potential.

Blockkedjor innebär distribuerad databasteknologi och möjliggör transparens för nästan allt. Distribuerade databaser är i princip databaser som delas mellan flera partier: alla kan se transaktioner som görs oavsett var de är och då det inte finns en central administratör av dessa, är de svårmanipulerade.

Banker kommer bli de som tidigast tar till sig av denna teknologi, innan det spiller över på andra industrier. Det finns även en enorm potential för blockkedjan att öka transparensen och ansvaret kopplat till byggnader. Detta är hur vi kan lösa problemet med mark och handlingar.

Då blockkedjor bygger på krypterad bevisföring och avancerad matematik, kan de avlägsna behovet av en tredje part gällande fastighetsaffärer, vilket betyder att handlaren och köparen kan ha direkt interaktion. Forskning från Deloitte visar att blockkedjor kan användas vid kommersiell uthyrning av fastigheter. Ett system kan skapa en delad databas av hyresfastigheter, verifiera köparens och säljarens identitet samt assistera i skapandet av smarta, spårbara kontrakt.

Ny teknik är verkligen avgörande för vår samhällsutveckling, och det är därför viktigt att lära sig vad den innebär och hur vi bäst kan tillämpa den i våra respektive affärsområden och branscher.

-Patrik Ölvebäck, Country Manager för Regus Sverige