Brighter offentliggör prismålbild för Actiste.

Brighters prisbelönta tjänst för insulinbehandlade diabetiker – Actiste Diabetes Management as a Service – marknadsintroduceras initialt i GCC, Sydostasien och Norden.

Actiste består av en världsunik och patenterad device som minskar antalet steg för behandling med 67 procent, samt en digital infrastruktur för smarta tilläggstjänster, vårdkontakt, prenumerationer, datahantering och personligt stöd som stimulerar beteendeförändring och ökad följsamhet i behandlingar.

Tjänsten möjliggör högre grad av självmonitorering och ökad automation i kostsamma diabetesbehandlingar. Affärsmodellen bygger på att många särintressen skapar värde för varandra, så kallad Multi-Sided Market Platform. Genom ökad tillgänglighet till valida hälsodata skapar Brighter värde för alla intressenter inom vårdsektorn: patienter och närstående, vårdgivare, forskning och utveckling, läkemedelsindustri och samhälle.

Arbetet med marknadsintroduktionen är pågående och data för segmentstorlek samt potential kommunicerades tidigare i år, där potentialen för bolagets 14 initiala målmarknader uppskattas till över 30 miljoner sålda Actiste-abonnemang fram till år 2023.

Brighter har utvecklat individuella marknadsstrategier för de olika regionerna.

Vissa kommer att penetreras med partner, andra med egen säljstyrka, ytterligare några genom vårdinstitutioner och försäkringsbolag. På samma sätt anpassas intäkts- och försäljningsmodellen efter regionala förutsättningar.

Baserat på rådande förutsättningar och förväntad framtida marknadssituation har Brighter identifierat och fastställt ett genomsnittligt pris för Actiste gentemot konsument om ca 60 euro per månad, för bastjänsten som endast inkluderar delning av data med närstående. För mer omfattande abonnemang stiger prisbilden till upp emot 110 euro per månad. Priset påverkas även i viss mån av vårdsystem och betalningsförmåga i berörd region.

– Vi har i samförstånd med potentiella kunder identifierat en hållbar prisnivå, som innebär att vi kan upprätthålla ett långsiktigt aktieägarvärde samtidigt som vi är konkurrenskraftiga på marknaden idag och i framtiden, säger Truls Sjöstedt, Brighters vd och grundare. Genomsnittspriset kommer ligga kring 60 euro per månad för bastjänsten men i vissa fall kan det handla om abonnemang på nivåer om 110 euro per månad, beroende på vilka tilläggstjänster som valts.

– Med Actiste kliver vi in och öppnar upp för ett nytt, mycket eftertraktat, segment genom att fylla gapet mellan de traditionella budgetlösningarna, som präglas av ineffektivitet, och de dyrare nischlösningarna, som enbart lämpar sig för en minimal andel av diabetikerna, säger Truls Sjöstedt.