Bristande politisk styrning i kombination med juridiska utmaningar bromsar den nordiska utvecklingen inom e-hälsa

HIMSS Europe, en not-for profit-organisation som verkar i gränssnittet mellan sjukvårdsrelaterad information och teknik, presenterar nu resultaten av en färsk undersökning kring e-hälsa.

Resultaten visar att e-hälsoutvecklingen går långsammare än den borde göra. De främsta orsakerna till den långsamma utvecklingen är att det saknas en effektiv politisk styrning samtidigt som de juridiska utmaningarna är alltför komplexa.

Patientdata digitaliseras i snabb takt, och de fördelar som det skulle kunna innebära är ett prioriterat område (15%) för nordiska leverantörer till sjukvårdssektorn. Samtidigt visar det sig att det idag är en tuff utmaning att uppnå dessa fördelar (23%).

På frågan om vilka de största utmaningarna inom e-hälsoutvecklingen är, svarade en tredjedel (33%) av de tillfrågade som jobbar inom IT för sjukvårdssektorn att bristande politisk styrning och juridisk komplexitet är de tuffaste utmaningarna. 23% angav att de största utmaningarna var att ge patienter de verktyg de behöver för att effektivisera sin egen kontakt med sjukvården samt att se till att möjliggöra självbetjäning. De två områdena är tätt sammanlänkade då relevant lagstiftning är en förutsättning för att kunna skapa bästa möjliga tekniklösning där patienter får mer effektiv tillgång till sin data med bibehållen dataintegritet.

Utveckling av individanpassade processer inom sjukvården rankas jämförelsevis högt av nordiska sjukvårdsleverantörer. Patientjournalhantering och möjlighet till självbetjäning anses vara de största e-hälso-trenderna i Norden under de närmaste två-tre åren.

Trots det har nordiska organisationer mycket att göra för att innan de kan sägas ha uppnått en digital mognad. När nordiska organisationer blev tillfrågade att betygsätta sina verksamheter utifrån digital mognad på en skala från ett (inte alls mogen) till tio (extremt mogen), blev snittresultatet 6.2. Trots att Norden generellt sett har en hög internetmognad, är den siffran bara marginellt bättre än det europeiska genomsnittet (6).

E-hälsoundersökningen genomfördes för andra gången i Europa. Bland medlemmarna i den nordiska HIMSS-kommittén finns Nard Schreurs.

Nästan två av tre som jobbar inom sjukvården ser IT som ett verktyg för att förbättra såväl patientsäkerhet och behandling. Dessutom svarar 30 % svarar att IT förbättrar säkerheten ”till viss del”. Det innebär att i princip alla är överens om att IT förbättrar säkerheten och kan rädda liv genom tryggare och bättre behandlingsprocesser, säger Nard Schreurs.

Resultaten baseras på undersökningen HIMSS Analytics European Annual eHealth Survey, vilken genomförts med stöd av mjukvaruföretaget Hyland, och där nästan 600 anställda inom sjukvård och IT över hela Europa, varav 100 är från Norden, har delat med sig av sina åsikter.

Resultatet presenterades under konferensen Health in the Digital Society. Digital Society for Health i Tallinn, Estland.

Cathy Fuhrman, EMEA Healthcare Industry Manager på Hyland, säger:

Det är med glädje vi ser att undersökningen påvisar ett ökat patientfokus. Effektiv och säker hantering av patientjournaler och självbetjäningsverktyg är fokusområden inom e-hälsoutvecklingen. Leverantörer måste lyckas hantera de utmaningar som följer I kölvattnet av detta. En avgörande faktor för enskilda organisationer blir att säkerställa att deras IT-system kan samverka med andra system på ett flexibelt och säkert sätt. Först då kan individer få den kontroll de ha rätt till när det gäller sina egna patientdata.

559 individer I Europa, varav 100 i Norden, svarade på undersökningen. För mer information, se gärna: www.himss.eu/AnnualSurvey.