Ekeby Hälsocenter: Nu kan patienterna själva boka tid till vårdcentralen
Hem NYHETER Ekeby Hälsocenter: Nu kan patienterna själva boka tid till vårdcentralen

Ekeby Hälsocenter: Nu kan patienterna själva boka tid till vårdcentralen

Publicerat av: Redaktionen

Ekeby Hälsocenter i Uppsala erbjuder nu sina patienter att själva boka tid via nätet.

Ekeby Hälsocenter: Nu kan patienterna själva boka tid till vårdcentralen 1

Boka tid till Ekeby Hälsocenter. Foto: Johan Wahlgren

Tid går att boka till sjuksköterska, undersköterska, kurator, dietist, fysioterapeut och gynekolog. För önskemål om tid till läkare och psykolog bokas tid för bedömning hos sjuksköterska. Tiderna bokas via vårdtjänsten 1177.se.

Som första vårdcentral i Region Uppsala inför nu Ekeby Hälsocenter tidbokning online till samtliga följande yrkesgrupper:

  • Sjuksköterska
  • Kurator
  • Undersköterska (blodtryckskontroll)
  • Dietist
  • Fysioterapeut
  • Gynekolog

Bokning går att göra till både nybesök och återbesök. Det är också möjligt att omboka och avboka tider.

– Ända sedan starten 2011 har vi önskat kunna erbjuda våra patienter bokning via webben. Vi är jätteglada för att Region Uppsala nu har gjort det möjligt så att vi kan ta det här steget mot fler e-hälsotjänster, säger Mats Brolin, grundare och vd på Ekeby Hälsocenter.

Bokningen sker via portalen 1177.se, där patienterna också kan läsa sina journaler, förnya recept och få information om sjukdomar och vårdgivare.

– Det här är ett viktigt steg för att förbättra tillgängligheten och förenkla för patienterna. Vi kommer nu successivt att införa fler e-tjänster för våra patienter, säger Helena Hovstadius, verksamhetschef på Ekeby Hälsocenter.

De patienter som önskar besök till läkare behöver först en bedömning av sjuksköterska. Bedömningen är nödvändig för att göra en prioritering och tillhandahålla tid efter vårdbehov. Många av de patienter som önskar tid till läkare har egentligen inte behov av just läkare, utan kan få rätt hjälp av till exempel sjuksköterska, fysioterapeut eller dietist.

De patienter som önskar tid hos psykolog får en bedömning av sjuksköterska eller kurator.

– Många av våra patienter har väntat på det här. De vill ha möjlighet att själva kunna boka tid hos oss utan att behöva ringa, säger Stina Sandberg, patientombudsman på Ekeby Hälsocenter.

Nästa steg i att digitalisera mottagningen på Ekeby Hälsocenter är införandet av ankomstterminal. Från den 21 november kommer patienter med bokade besök att själva kunna registrera sin ankomst och betala via en dator i entrén. Ekeby Hälsocenter blir en av de första vårdcentralerna i Uppsala med denna tjänst.

Ankomstterminalen kommer att korta köerna till receptionen så att värdinnorna får mer tid för att hjälpa och ge information till patienterna. Värdinnorna kommer att finnas till hands för de patienter som behöver stöd med ankomstregistrering och bokning av tider.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>