Lekfullt techbolag får barn i rörelse – nominerade till Di Digital Startup Tour

Fetma hos barn och ungdomar har tiodubblats de senaste fyrtio åren, enligt en ny studie från Imperial College London och WHO.

Det norrköpingsbaserade startup-bolaget Lifee vill vända den trenden. Med ett ekosystem av sensorteknik, mobilspelet Spirits och ett projektledarverktyg får de barn i rörelse. Företaget är nu ett av 35 nominerade startup-bolag till Di Digital Startup Tour .

Idag betraktas barn- och ungdomsfetma som en folksjukdom. Var femte barn i Sverige lider av övervikt eller fetma, och sju av åtta trettonåringar rör sig alldeles för lite. Genom att åstadkomma hälsosammare matvanor och stimulera barn och ungdomar till rörelse och aktivitet kan fetma minskas, något som är en utmaning bland datorer, surfplattor och smartphones, skriver representanter från Generation Pep i Di debatt.

– Vi vill förändra beteendet hos unga genom att istället nyttja den teknik där barnen finns, utan att klandra eller skuldbelägga barnen. Lösningen är ett aktivitetsarmband i kombination med mobilspelet Spirits. Genom aktivitet tar sig spelaren till högre nivåer, där man också kan tävla med sina klasskompisar och vänner. Principen är ”Ju mer du rör dig ju bättre går det i spelet”, säger Per Ek, vd Lifee.

100 000 aktiva barn på tre år

Intresset för Lifee är stort. I våras sökte företaget fem skolklasser för att testa lösningen. På bara en vecka fick Lifee in hela 300 intresseanmälningar. Nu är testprojektet igång i nio utvalda klasser och redan nu har en betydande aktivitetsökning uppmätts. Över 70% av eleverna når WHOs mål på en timmes aktivetet per dag jämfört med riksgenomsittet som ligger på 40%.

– Vårt mål är att ha aktiverat 100 000 barn år 2020, säger Per Ek.