Ny app blir hjälpmedel för brukare att lätt och säkert kunna kartlägga sitt hjälpbehov
Hem HÄLSA Ny app blir hjälpmedel för brukare att lätt och säkert kunna kartlägga sitt hjälpbehov

Ny app blir hjälpmedel för brukare att lätt och säkert kunna kartlägga sitt hjälpbehov

Publicerat av: Redaktionen

Ska en ny app bli det bästa hjälpmedlet för brukare att lätt och säkert kunna kartlägga sitt hjälpbehov vid ansökan om personlig assistans?

Ja, det tror Rehab Station Stockholm som planerar att utveckla en app (TAJMSAPP) som ska vara en vidareutveckling av företagets två checklistor. Det berättade Gunnar Lindhé, rehabinstruktör på Rehab Station Stockholm, vid ett seminarium på Full delaktighet i Almedalen.Ny app blir hjälpmedel för brukare att lätt och säkert kunna kartlägga sitt hjälpbehov

Företaget bedriver sedan 1987 neurologisk rehabilitering, utbildning, forskning och personlig assistans. Där träffas dagligen arbetsterapeuter, kuratorer och chefer med brukare i behov av stöd vid ansökan om assistans, om utökad tid och vid omprövning av sitt redan befintliga beslut av personlig assistans.

–Det är ett omfattande arbete att utfärda ADL-bedömningar (aktiviteter i dagliga livet) och upprätthålla detaljerad kunskap om lagar, regelverk och Försäkringskassans tillämpningar, berättade Malin Håkansson, legitimerad arbetsterapeut på Rehab Station Stockholm.

Det krävs minst 20 timmar grundläggande behov per vecka för att få personlig assistans finansierad av Försäkringskassan. Behov som kan vara att klä sig, föra mat till munnen, toabesök, personlig omvårdnad. Bedömningsunderlaget har på senare år blivit allt mer detaljerat i takt med Försäkringskassans allt striktare tillämpning av LSS. I dag krävs att brukaren gör en mycket detaljerad beskrivning av sina hjälpbehov i alla aktiviteter och i alla delmoment.

Det finns med andra ord ett stort behov av att på ett säkert och användarvänligt sätt kunna ange vilka aktiviteter brukaren utför, hur ofta de utförs, hur lång tid det tar samt hur mycket assistans det behövs för att kunna utföra dem. Bland brukare, anhöriga, kuratorer och arbetsterapeuter finns alltid en oro för att den assistansberättigade inte ska beviljas tillräckligt med assistans. Det kan vara svårt att uppge korrekt information om till exempel tider och procedurer vid toalettbesök.

Rehab Station Stockholm har tidigare utvecklat två checklistor (en för brukare och en för arbetsterapeuter) med konkreta råd och underlag, dels för hur brukaren kan förbereda sig inför ansökan eller omprövning, dels vilka regelverk och lagstiftning kring intygsskrivande och LSS som arbetsterapeuten ska känna till.

Nu vill företaget gå vidare med att utveckla en app som ska ge brukaren säkrare underlag om sina grundläggande och övriga behov. I appen ska brukaren kunna notera alla aktiviteter och delmoment under dygnets alla timmar i dagboksform. Vad man gör i sin vardag, hur lång tid aktiviteterna tar, vad man behöver hjälp med etc. Appen i mobilen ska även underlätta för dem som har svårt med papper och penna.

Arbetet med att ta fram en app pågår, men när den ska kunna lanseras är ännu inte bestämt, säger man på Rehab.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>