Nya rutiner genom ny reception på Norrlands universitetssjukhus
Hem TEKNIK Nya rutiner genom ny reception på Norrlands universitetssjukhus

Nya rutiner genom ny reception på Norrlands universitetssjukhus

Publicerat av: Redaktionen

Idag måndag, öppnar Reception västra entrén vid Norrlands universitetssjukhus.

Nya rutiner genom ny reception på Norrlands universitetssjukhus 1

Här möts besökarna av administratörerna Sofie Kvarnström, Sara Göransson, Hannah Mella och Maria Sandström

En gemensam satsning mellan olika mottagningar för effektivare besök och mer utrymmen för patientrum.
Nu börjar nya rutiner som ska göra det enklare och effektivare för patienter att besöka Medicincentrum, Hjärtcentrum, klinisk fysiologi eller arytmienheten. Från och med den 21 augusti är det i den nya receptionen i västra entrén som patienter till dessa mottagningar ska anmäla och betala sitt besök.

– Det här hjälper dig som patient eftersom det är lätt att hitta den första instansen. Du har sedan informationsdisken och entrévärdarna intill som du kan få hjälp av om du har svårt att hitta till din mottagning, säger Karolina Hammarbäck som är avdelningschef för patienttransport.

Orsaken till den gemensamma receptionen är, förutom fördelarna för patienterna, att ge mottagningarna möjlighet att frigöra personalresurser till andra uppgifter. Mottagningarna får även mer utrymmen eftersom platserna där receptionerna tidigare var istället kan användas som patientrum.

Informationsdisken är öppen för alla

Reception västra entrén består av två delar. En renoverad informationsdisk för allmän information som invigdes i mitten av juni och en nybyggd del där fyra personer arbetar med anmälningar och betalningar.

– Genom en central reception vet vi att alla patienter får samma information och kan arbeta med servicenivån på ett annat sätt, säger Karolina Hammarbäck.

Förhoppningen är att fler kliniker ska ansluta sig framöver.

– Det är tanken inom några år och det är frivilligt för klinikerna. För patienterna är det bra om fler ansluter sig för även om de besöker oss flera gånger och ska till olika mottagningar behöver de bara komma hit. Sen får de hjälp, säger Karolina Hammarbäck.

Fördelar för både patient och verksamhet

Medicincentrum och Hjärtcentrum har i många år drivit frågan om en gemensam reception.

– Det här har vi sett fram emot. Medicincentrum har haft en reception för tre mottagningar och det har varit förvirrande för patienter. Dessutom har lokalen inte varit anpassad till en sådan genomströmning av patienter, säger avdelningschef för Medicincentrums öppenvård Ulla-Greth Lundqvist.

För Hjärtcentrums del är det liknande fördelar då man tidigare också haft en reception för flera verksamheter inom kliniken. Patienter har tidigare behövt anmäla sig vid hjärt-kärlmottagningen även om de skulle besöka exempelvis klinisk fysiologi.

– Vi har problem med trånga lokaler och det var inte logistiskt logiskt att patienterna skickades runt. Vi tycker att det här är en bra lösning både för patienterna och vår verksamhet, säger avdelningschefen för hjärt- och kärlmottagningen Marie Lidgren.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>