Pilotstudie testar ny teknik i primärvården.
Hem TEKNIK Pilotstudie testar ny teknik i primärvården.

Pilotstudie testar ny teknik i primärvården.

Publicerat av: Redaktionen

Telia, vårdbolaget Capio, och ImagineCare testar en ny tjänst inom primärvården.

Pilotstudie testar ny teknik i primärvården. 2Tjänsten ska stödja patienterna att hantera sin egen hälsa under dygnets alla timmar oberoende av var man befinner sig. Med hjälp av tekniken får nu 500 patienter med högt blodtryck, hjärtsvikt och psykisk ohälsa möjlighet att testa tjänsten ImagineCare för effektiv vård i hemmet. Målet är att öka tillgängligheten till primärvården och förbättra patienternas livskvalitet.

Medverkandet är frivilligt och efter samtycke av patienten.

Pilotstudien, som är ett samarbetsprojekt mellan hälso- och sjukvårdsförvaltningen i Stockholms läns landsting, Karolinska Institutet, Capio, Telia och dess partner ImagineCare inleddes i början av oktober. 500 utvalda patienter från Åkermyntans vårdcentral i Hässelby ansluts till ImagineCares digitala tjänst i denna pilotstudie. Tjänsten ska under 6 månader möjliggöra en säker kommunikationskanal för patienterna och Capios vårdpersonal via textmeddelanden och video. I tjänsten ingår även mätningar i hemmet, uppföljning och återkoppling av de hälsovärden som patienten skickar till vårdcentralen via blåtandskopplad aktivitetsarmband, blodtrycksmätare eller våg. Effekterna av satsningen följs upp av Karolinska Institutet.

– Digitala lösningar inom vården ökar transparens, delaktighet och kommunikation mellan sjukvård och patienter. Capio förenar digitala lösningar med den fysiska vården för att ge patienterna en ökad livskvalitet. Med digitaliseringens kraft eftersträvar vi att sätta patienten i centrum med utökad delaktighet och engagemang i sin egenvård säger Alex Jaranka, projektansvarig på Capio.

ImagineCare och Telia inledde tidigare i år ett samarbete, som en del av Telias satsning på tjänster för vård & hälsa.

– Tillsammans med våra partners kan Telia accelerera införandet av nya innovativa, digitala tjänster för vårdcentraler och patienter. Målet är att underlätta för vårdenheter som vill stötta sina patienter med digitala tjänster. Telia ansvarar för att leverera en sammanhållen tjänst som innehåller hårdvara, mjukvara, logistik, drift och support, förklarar Nina Bake, ansvarig på Telia.

–ImagineCare vill erbjuda ett proaktivt hälsostöd som stärker personens egenkraft. Tillsammans med våra partners vill vi driva utvecklingen mot en mer nära och tillgänglig vård för Stockholms invånare, säger Gustav Hjelmgren på ImagineCare.

– Patienter med kroniska sjukdomar ägnar största delen av sin tid med sina hälsoutmaningar utanför vården. Vården och omsorgen behöver därför organiseras på andra sätt så att den stödjer patienten i att hantera sin egen hälsa under alla dygnets timmar, oberoende var patienten befinner sig. Vi ämnar studera både patienters och vårdpersonalens användning och upplevelser av sådana digitala tjänster, förklarar Carolina Wannheden, postdoc på Medical Management Centrum, Institutionen för Lärande, Informatik, Management och Etik (LIME) på Karolinska Institutet.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>