Praktikertjänst lanserar framtidens IT-plattform för tandvård
Hem NYHETER Praktikertjänst lanserar framtidens IT-plattform för tandvård

Praktikertjänst lanserar framtidens IT-plattform för tandvård

Publicerat av: Redaktionen

Praktikertjänst har i partnerskap med konsultbolaget Peekab startat ett nytt bolag för att vidareutveckla och driva tandvårdsplattformen Frenda. Den webbaserade plattformen förenklar och effektiviserar tandvården och systemet kommer under första kvartalet 2018 att vara tillgängligt för användare utanför Praktikertjänstkoncernen.

Praktikertjänst lanserar framtidens IT-plattform för tandvård 1

Ann-Chriztine Ericsson, affärsområdeschef Tandvård.

Under 2013 påbörjade Praktikertjänst utvecklingen av det webbaserade journalsystemet Frenda. Nu tar Praktikertjänst ett nytt steg i utvecklingen av plattformen genom ett partnerskap med Peekab. Systemet kommer på sikt att bli en komplett plattform för tandvård.

– Omvärlden förändras snabbt med ständigt nya krav på kvalitet, patientsäkerhet och administration. Det var därför vi med hjälp av aktiva tandläkare utvecklade Frenda, säger Ann-Chriztine Ericsson, affärsområdeschef Tandvård på Praktikertjänst, och fortsätter:

– Efter fyra år och med många nöjda användare är det dags att ta ett större steg. Vi tar nu ett helhetsgrepp och utvecklar journalsystemet för att möta upp dagens och morgondagens krav och skapar nu en komplett plattform för framtidens tandvård.

I Frenda hanteras och lagras samtliga patientjournaler löpande och automatiskt. Systemet har en rollbaserad inloggningsfunktion och enkla arbetsflöden som ger mer tid för patientvård. Genom plattformen kan användaren också skapa smarta rapporter för uppföljning och utveckling av verksamheten, bland annat genom kopplingar till Försäkringskassan och centrala ekonomi- och kvalitetssystem, samt hantera kallelser och påminnelser via både sms och mejl.

– Frenda erbjuder även röststyrning, vilket bidrar till att användaren slipper memorera och registrera några tänder i taget. Systemet upprepar också registreringen så att användaren kan vara helt säker på att det blivit rätt, säger Ann-Chriztine Ericsson, och avslutar:

– Vi kommer att fortsätta utveckla systemet och arbetar just nu bland annat med lösningar för att integrera digital röntgen, vilket gör att mottagningen slipper höga serverkostnader. Frenda blir en kostnadseffektiv lösning som bidrar till att minska behovet av tidskrävande administration och ger mer tid för patienterna.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>