Protector Försäkring erbjuder e-vård genom ny app från MedHelp

Genom appen Vård Direkt erbjuder Protector Försäkring sina försäkringstagare att träffa legitimerade sjuksköterskor online, eller via direktchatt.

Vård Direkt är vad det låter som, vård tillgänglig direkt och enkelt online. Med appen blir det enkelt att komma i kontakt med legitimerade sjuksköterskor för konsultation eller råd om egenvård. Om behov finns bokas en tid till specialistläkare. Med Vård Direkt kan den vårdsökande enkelt få hjälp där han eller hon befinner sig eftersom tjänsten är tillgänglig i användarens mobiltelefon eller surfplatta.

Sjuk med trygghet hos Protector

Försäkringsbolaget Protector erbjuder vårdförsäkringar via försäkringsmäklare på den svenska marknaden. Att erbjuda e-vård är ett led i den digitala utvecklingen som Protector driver för att snabbt erbjuda sina försäkringstagare hjälp när de blir sjuka. Nu kan de enkelt och snabbt träffa en sjuksköterska, boka en tid hos läkare, via videosamtal eller chat/meddelande med hjälp av Mobilt BankID som ger säker och smidig inloggning.

– Vi vill erbjuda våra kunder ett enkelt och smidigt sätt att få vård när de är sjuka. Nu kan de snabbt och enkelt få bra hjälp genom att ladda ner appen, berättar Ann-Charlotte Jemnert, Ledare personskador på Protector Försäkring.

Användarna laddar enkelt ned appen, registerar sig via BankID, betalar via kreditkort och ställer sig i kö i det digitala vårdrummet. Så fort det blir en tid ledig tar sjuksköterskan upp samtalet och påbörjar videokonsultationen.

– Försäkringstagaren behöver inte ta ledigt från jobbet för att träffa en specialist. Det ska kännas tryggt med Protectors sjukvårdsförsäkring, säger Ann-Charlotte.

Vård Direkt

Appen som är framtagen och drivs av Vårdoperatören MedHelp är lätt att använda och finns tillgänglig både för Android och iOS (iPhone/iPad). Den virtuella mottagningen är öppen för vårdplanering och rådgivning mellan 07:00 och 21:00 helgfria vardagar.

MedHelps legitimerade sjuksköterskor konsulterar patienten med egenvårdsråd och tar reda på om patienten behöver träffa en läkare. Sjuksköterskan bokar då ett vidare videovårdsmöte med läkare hos samarbetspartnern MediCheck. Om sjuksköterskan bedömer behov av ett fysiskt möte hänvisas kunden till Protectors Vårdplanering. På så vis får patienten rätt vård när hen behöver det.

Via appen kan Protectors försäkringstagare få hjälp med besvär som till exempel allergi, förkylning, feber, hosta, halsont, hudbesvär, preventivmedel, magbesvär, huvudvärk/migrän, ryggbesvär, trötthet/utmattning och öroninflammation. Enklare sjukintyg utfärdas av specialistläkare. Föräldrar kan söka vård för sjukt barn samt få hjälp med intyg för vård av barn.

Tryggt och säkert

Alla MedHelps sjuksköterskor är legitimerade och erfarna, med mångårig erfarenhet från att jobba på sjukhus, specialistmottagningar och vårdcentraler. Specialistläkarna hos samarbetspartnern MediCheck är alla erfarna och kunniga specialister. Samtliga vårdgivare har erfarenhet av e-vård och patienterna ges vård på rätt vårdnivå.

MedHelp är sedan år 2000 en registrerad vårdgivare och omfattas av hälso- och sjukvårdslagen, personuppgiftslagen, patientdatalagen och patientsäkerhetslagen. Det ger trygghet för Patienten. Det gäller både vård och råd som vi ger samt hur vi hanterar information.

Så här fungerar det

  1. Ladda ner appen Vård Direkt.
  2. Registrering och inloggning görs säkert med BankID.
  3. Starta appen. Då du är inloggad i appen får du svara på några frågor om dina besvär. När du gjort det placeras du i ett väntrum eller så väljer du att skicka ett meddelande till oss.
  4. Betalning sker via kreditkort och videosamtal kostar 150* sek för Protectors kunder. Chat/meddelande är kostnadsfria.
    (* 150 kronor dras från självrisken för Protectors vårdförsäkring).
  5. Videomötet startas automatiskt av sjuksköterska/vårdgivare, videokonsultation påbörjas. Chatt/meddelande besvaras inom 30 minuter.
  6. Mötet genomförs via videolänk i din mobiltelefon eller surfplatta. Besöket journalförs precis som det sker vid ett besök på din vanliga vårdcentral.
  7. Vårdgivaren gör sedan en medicinsk symtomsbaserad bedömning och hänvisar/bokar om behov finns.