Så kan svenskar med IBS lindra stress och oro

Mellan en och två miljoner svenskar har den kroniska mag- och tarmsjukdomen IBS, Irritable Bowel Syndrome.

Åsa Österlund, Leg. fysioterapeut och KBT-terapeut Capio Lundby Sjukhus

Att samtidigt lida av stress och oro är mycket vanligt, och kan förvärra magbesvären ytterligare. Fysio- och KBT-terapeuten Åsa Österlund, en av experterna bakom Tummy Lab, förklarar hur det hänger ihop och ger fem tips på hur den med IBS kan lindra stressen och oron.

– De flesta av oss utsätts för mycket stress i vardagen, men reagerar olika. Magen är en vanlig stressreaktör men hos IBS-patienter är den ännu vanligare. För dem kommer ofta svåra magbesvär som ett brev på posten när de känner stress eller oro, säger Åsa Österlund, fysio- och KBT-terapeut och en av experterna bakom Tummy Lab.

Men kommer IBS av stress, eller är det tvärtom? Åsa Österlund menar att stress kan vara en av flera orsaker till IBS. Samtidigt, när man väl fått IBS så ökar eller triggar det stressen, och kan bli en ond spiral.  Många upplever nya stressande situationer som människor utan IBS normalt inte upplever på samma vis. Det kan till exempel vara att man är bortbjuden på middag eller ska äta på restaurang, och då inte har kontroll på vad en måltid innehåller. Att alltid ha tillgång till en toalett med oron för konsekvenser om man inte hinner dit, är också en situation som är stressande.

Fysiska förklaringar till IBS-relaterad stress

Det finns också fysiska förklaringar till att IBS-patienter ofta lider av stress och oro. Kopplingen mellan psykiskt välmående, hjärnan, tarmen och IBS väcker allt större intresse och det forskas en hel del på området. Till exempel styrker en färsk österrikisk studie bland IBS-patienter kopplingen och konstaterar att överflöd av vissa bakteriestammar i tarmen kan länkas till olika psykiska besvär, som stress, oro och ångest. Åsa förklarar hur psykiskt välmående hänger ihop med tarmen och IBS:

–  Magen är som vår “andra hjärna” och har stor påverkan på välmåendet. Forskning har visat att magen och hjärnan kommunicerar via det autonoma nervsystemet. Samtidigt har man hittat serotonin-receptorer i tarmarna och visat att 95 procent av kroppens serotonin produceras i tarmen. Det innebär att exempelvis depressioner påverkas mycket av hur tarmen mår, säger Åsa.

Med kunskap om kopplingen mellan IBS och stress, och med verktyg för stresshantering, skulle fler drabbade kunna bli hjälpta. Därför fyller utbildningsprogram som Tummy Lab, där stresshantering är en del, en viktig funktion, menar Åsa.

–  Många patienter som jag träffar undrar varför de aldrig fått lära sig om stress och hur kroppen reagerar på stress. Först då kan man lära sig strategier för att motverka reaktionerna och minska stresspåslagen, avslutar Åsa.

Tipslista: Åsa Österlunds fem tips till personer med IBS som lider av stress, oro eller ångest

  1. Våga tänka tankarna, slå inte bort dem. Tankar är inte farliga. Våga reflektera och förstå dem.
  2. Bli medveten om kroppen och vad som händer i kroppen. Försök bryta genom medvetenhet. Till exempel, känner du att du andas snabbt, bryt och medvetet andas långsammare.
  3. Fokusera på det som gör att du mår bra och tycker är roligt. Flytta fokus till det positiva.
  4. Ta regelbundna pauser.
  5. Värna om ditt sociala liv, vänner och relationer. Forskning visar på att de som har ett bra socialt liv mår bättre och lever längre.