Så slipper du den årstidsbundna höstdepressionen

Hösten är officiellt här och för många är det ett välkommet inslag efter en lång, het sommar.

Aldrig är långa skogspromenader i ett nästintill förtrollande och magiskt immigt dis, och ett landskap som skiftar mellan olika nyanser av koppar, rött och orange så mysiga som på hösten. Även gastronomiska aktiviteter tycks göra sig bättre på hösten, som till exempel att baka en saftig äppelpaj med fallna äpplen från din trädgård, eller att förbereda morgondagens långkok i form av en mustig höstlig gryta.

För många är dock höstens långsammare tempo och mörker inte sammankopplat med charm och avkoppling utan snarare nedstämdhet och deppighet av olika nivåer. Bristande solljus, kortare dagar och en annalkande vinter bidrar till att drygt 10 procent av svenskarna, det vill säga nästan 1 miljon människor, utvecklar så kallad årstidsbunden depression.

Vårdguiden definierar årstidsbunden depression som ett tillstånd där du mår sämre vid samma tid år efter år. Det förekommer i hela världen men är vanligare i länder där årstiderna för med sig stora skillnader mellan dagens och nattens längd. Det är mest medelålders vuxna som råkar ut för denna deppighet, och risken för tillståndet ökar om någon i din släkt lidit av det. Några av de vanligaste symptomen är ökat sömnbehov, allmän trötthet, ökat sötsuget (efter såväl snabba som långsamma kolhydrater) och en allmän känslighet med svårigheter i sociala relationer.

Höstdeppigheten är givetvis nedslående för den som drabbas och ska på inga sätt förringas. Om man känner att tillståndet tar över vardagen och påverkar jobb och relationer rekommenderas alltid kontakt med läkare. För övriga finns det dock sätt att hålla sig sysselsatt på hösten för att hålla melankolin borta, eller i vart fall i schack.

Att ta upp en ny hobby under hösten är ett bra sätt att stimulera hjärnan och att öva på att vara i nuet. Ett extra plus är om din valda aktivitet är av social natur där du samtidigt kommer i kontakt med andra som delar ditt intresse. Kanske kan du öka hettan i ditt liv genom att skriva in dig på en salsakurs. Salsa kan man dansa både med och utan partner och det finns en rad skolor runt om i landet som erbjuder kurser för såväl nybörjare som mer avancerade dansare. Om du är sugen på något mindre svettigt finns andra alternativ. Häromdagen läste jag exempelvis om fenomenet e-sport och DreamHack-festivalen som arrangerar turneringar för spelare av olika slag, och blev nyfiken. Oavsett vilken hobby du än väljer att lägga din tid på är ledordet aktivitet i höst.

Ett billigare och enklare alternativ för ökad vitalitet i höst är träning. Få lämnar löpspåret eller gymmet efter att ha fått upp flåset en stund utan att känna sig piggare och gladare och vetenskaplig forskning styrker att träning motverkar depression samt ger liknande effekt mot depression som antidepressiv medicin. Träning stimulerar nyproduktion av hjärnceller och frigör signalsubstanserna dopamin och endorfiner som minskar stress och skapar mening och glädje.

Vårt avslutande tips för att hantera och kanske till och med bemästra höstdeppigheten är att öva på mindfulness. Detta till synes flummiga begrepp har de senaste åren, i form av en rad olika böcker, seminarier, appar och vetenskapliga artiklar, blivit en allmän vedertagen term för de som vill leva ett mer meningsfullt, harmoniskt och stressfritt liv. Mindfulness handlar kort och gott om att vara fullständigt närvarande i stunden, oavsett om du tar ett bad, diskar, tränar, umgås med en vän eller skalar en apelsin. Genom att fokusera på nuet, din andning och känslan i kroppen (oavsett om känslan är ”bra” eller ”dålig) övar du hjärnan på att sluta mala och oroa sig över gårdagen eller framtiden. Är du nybörjare rekommenderar vi dig att ladda ner apparna Calm eller Headspace som kan guida dig närmare.