Superfoods att fylla kylen och energidepåerna med i höst

Superfoods, eller hälsoboostare om man hellre vill använda sig av det svenska begreppet, är kort och gott mat som innehåller en hög koncentration av viktiga vitaminer, mineraler, antioxidanter, probiotika samt fettsyror.

Begreppet är säkert bekant då marknaden för dessa produkter verkar ha fullständigt exploderat de senaste åren. Vid en enkel Google-sökning fick vi mängder av träffar på såväl webbutiker som specialiserar sig på hälsoboostare, recept på festmenyer som endast består av superfoods, samt artiklar om människor som lagt om sin livsstil till förmån för en mer medveten kosthållning.

Skeptikerna påstår att begreppet superfood i sig inte betyder något utan enbart är en marknadsföringsterm. Att någonting beskrivs som supermat betyder inte alls automtiskt att det är bra för hälsan menar exempelvis Marina Heinonen, professor i näringssäkerhet vid Helsingfors universitet. För den som gjort sin research och som trotsar invändningarna om placebo kan dock en kort guide med våra favorit-superfoods ändå innebära nyttig läsning.

När du väl har bunkrat upp med alla härliga superfoods och försett både knopp och kropp med energi och stimulans är du förhoppningsvis mer än redo att ta dig an aktiviteter i höst. Vem vet – kanske leder energiöverskottet till att du tar en lång springtur i löpspåret, organiserar garderoben, eller utnyttjar dina strategiska kunskaper på Storspelare.com med dess breda utbud av spel och live casino.

Vi inleder med gojibäret som är ett torkat bär från Kina med seg konsistens och rätt besk eftersmak. Det anses stärka sexualdriften och fertilitet, och innehåller en potent dos av C-vitamin, järn och antioxidanter som bland annat hjälper oss att bekämpa sjukdomar. Matcha är ytterligare ett av våra självklara val inom hälsoboost-djungeln. Denna japanska gröna hälsodryck består av hela, torkade och fint pulvriserade gröna teblad som inte silas bort vid tillredning. Matcha innehåller massvis med antioxidanter och aminosyror och är även rikt på vitamin C, fibrer och klorofyll. Regelbundet intag anses såväl sänka kolesterolhalten som stabilisera blodsockret samt verka avstressande.

Avslutningsvis vill vi rekommendera något som du, om du har tur, kanske hittar i en skog nära dig – nämligen blåbär. Blåbär innehåller bland annat flavonoider som är ett ämne som kan minska risken för åtskilliga sjukdomar, såsom Alzheimers, Parkinson och diabetes.  Blåbär bedöms även vara bra för synen och huden då det stärker ögonvävnaden och främjar kollagenproduktionen som i sin tur leder till hudföryngring.