“Teknik förenat med psykologi är framtiden”
Hem HÄLSAPSYKISK OHÄLSA “Teknik förenat med psykologi är framtiden”

“Teknik förenat med psykologi är framtiden”

Publicerat av: Redaktionen

Patrik Hast har länge varit intresserad av att förena psykologi och teknik.

“Teknik förenat med psykologi är framtiden” 2För lite mer än ett år sedan förverkligade han sin dröm och nu kan människor få hjälp online. Genom detta har han löst ett ständigt ökande tillgänglighetsproblem för människor som behöver hjälp med sin psykiska ohälsa.

Det råder brist på psykologer i stort sett hela landet, var tredje vårdcentral har i nuläget ingen psykolog och i glesbygden är det extra svårt att rekrytera. Med det som bakgrund och ett stort teknikintresse bestämde sig Patrik Hast för att komma med en lösning på problematiken.

– Möjligheten att förena teknik och psykologi har alltid varit en spännande tanke som funnits med mig under en längre tid. Genom att ta emot patienter online kan vi lättare hjälpa människor på landsbygden även utlandssvenskar, säger Patrik.

Idén till Pratamera.nu växte fram på riktigt runt ett köksbord under en middag med släkten.

– Jag och min sambos familj hade en diskussion om psykisk ohälsa och hur det såg ut i Härjedalen där de kommer ifrån. De berättade för mig att det var både brist på tillgång till kompetenta behandlare och ett bekymmer med långa geografiska avstånd till att få hjälp. Efter det började jag skissa på hur man kunde göra för erbjuda en smidig helhetslösning via nätet och konceptet för Pratamera.nu växte fram, säger Patrik Hast, VD på Pratamera.nu.

De äldre först skeptiska

Det är relativt blandad målgrupp som söker hjälp hos Pratamera.nu. Man kanske kan tänka sig det är specifikt yngre som vill ha hjälp via det digitala, men kunderna består av ett åldersspann från 20 till 70 år. Däremot kan det äldre åldersspannet initialt vara mer skeptiska.

– Tack vare den digitala lösningen når vi alla, dessutom med en flexibilitet som vi aldrig kunnat erbjuda tidigare. Teknik förenat med psykologi är framtiden. Vi kan hjälpa dem som vistas utomlands som vill prata med någon på svenska, vi möter landsbygdsbor. Även stadsbor som inte får ihop schemat som önskar kvälls- och helgtider. Det är det väldigt individuella preferenser som styr, säger Patrik.

Fler vågar söka hjälp tack vare online-modellen

Ett tydligt mönster som framträtt under resans gång, enligt Patrik, är de som traditionellt sett inte skulle våga ta hjälp faktiskt tar kontakt. Sen är tillgängligheten är en viktig del eftersom det är långa köer och svårt att få hjälp på sina håll.

– Det råder tyvärr fortfarande en del tabu kring att prata om psykisk hälsa. Men tack vare den digitala lösningen så blir steget lättare. Kanske börjar man med ett chattsamtal och märker det inte var så farligt för att sedan fortsätta med telefon- eller videosamtal. Till slut har man en pågående behandling för sina besvär.

“Flow förenklar vår vardag”

Pratamera.nu är ett företag där samtalet mellan två människor står i fokus, samtidigt är teknologin överhängande för affärsmodellen ska fungera. Med ett företag på tillväxt har man mycket och tänka på och vill göra det så enkelt för en så möjligt. Dessutom gäller det att hålla ner kostnaderna, så en receptionist eller liknande funktion är det ofta inte tal om. Istället har de laddat ner Flow Free, en gratisapp som hjälper företaget att vara tillgänglig för kunderna.

– Flow förenklar vår vardag på många sätt. Växelsystemet innebär att vi alla kan ta emot samtal som kommer in om vi är tillgängliga. Kan vi inte prata så är det enkelt att lämna meddelande så vi sedan kan ringa upp, säger Patrik.

Mindre missuppfattningar och bättre tydlighet

Det är även viktigt för en verksamhet att vara tydlig med sina öppettider så kunderna vet när det är semestertider eller när man öppnar igen efter en högtid.

– Jag tycker det är väldigt enkelt att ändra öppettider och styra över välkomstmeddelanden. Det underlättar både för oss och för kunden med tydlighet, då blir det inga missuppfattningar, säger Patrik.

Dessutom ingår det en effektiv internchatt i Flow, där man kan kommunicera med kollegor, skapa gruppchattar, se status/tillgänglighet och bifoga filer.

– Vi använder chatten ofta istället för att spamma varandra med en massa mail. Man får snabbare svar och det känns mer lättillgängligt. Det bästa med allt är att allt finns i en enda app, det är otroligt smidig, säger Patrik.

“Tack vare Flow behöver ingen kund vänta”

Patrik tycker det finns många härliga fördelar med att driva eget och gillar möjligheten till att kunna styra sin egna vardag.

– Teknologin ger oss faktiskt en massa frihet och valmöjligheter, vi kan både vara flexibla gentemot våra kunder och oss själva. Och tack vare Flow Free behöver ingen kund vänta på att komma fram, eller så får kunden direkt information om när vi är tillgängliga. Det ger oss mer tid att ägna oss åt kärnverksamheten och fortsätta utveckla företaget, avslutar Patrik.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>