Tio tips för pollensäsongen

Pollensäsongen varierar beroende på var i landet du bor.

Receptfria läkemedel kan ofta dämpa besvären, men inte alltid helt ta bort dem. Det finns mycket du kan göra själv för att lindra dina besvär.

Pollenallergi liknar besvären vid vanlig förkylning. Besvären vid pollenallergi kan dessutom variera från dag till dag och varar under en längre tid än förkylning. De allra flesta som får pollenallergi behöver inte söka vård eftersom du först kan prova att ta receptfria läkemedel. Läs mer om läkemedel vid pollenallergi här, där det också finns information för dig som är gravid eller ammar.

Ofta är det svårt att undvika pollen eftersom de sprids med vinden. Tänk på det här:

  1. Vädra sovrummet på natten eller tidigt på morgonen då pollenhalterna är låga.
  2. Häng inte ut kläder eller sängkläder på vädring eller tork utomhus.
  3. Motionera utomhus på morgonen medan daggen fortfarande binder pollen eller undvik helt att motionera utomhus.
  4. Skölj bort pollen ur håret innan du går och lägger dig.
  5. Ta inte in växter med pollen inomhus.
  6. Undvik kontakt med husdjur som varit ute och fått pollen i pälsen.
  7. Ha fönstren stängda under dagen.
  8. Byt kläder när du har varit utomhus.
  9. Följ pollenprognoserna för att vara förberedd på höga pollenhalter i luften.
  10. Pollenallergi förvärras av tobaksrök. Därför är det bra att undvika att röka och att vara i rökiga miljöer.

Här kan du läsa mer om varför pollenallergi uppstår och när det är dags att kontakta vården.