Västra Götalands läns landsting kan nu erbjuda sina 1,6 miljoner invånare digitala vårdmöten

Västra Götalands läns landsting har tecknat ett flerårigt avtal med Atea som gör det möjligt för invånarna i regionen att komma i kontakt med vården genom digitala vårdmöten.

Digitala vårdmöten ger invånarna möjligheten att få hjälp utan att fysiskt besöka tex en vårdcentral. Detta ska ses som ett komplement till det fysiska mötet och för att undvika resor eller behöva spendera lång tid i ett väntrum. Det är dessutom bra ur ett miljöperspektiv. Det digitala vårdmötet kommer också minska väntetiderna på sjukhuset. De som är i behov av det fysiska mötet kommer på sikt få snabbare får vård genom minskade väntetider på sjukhus, vårdcentraler och andra vårdinrättningar.

– Vi är glada att nu kunna fortsätta vår resa mot ett flexiblare sätt för våra patienter att komma i kontakt med vården. Vi vet att denna typ av tjänst är efterfrågad av våra verksamheter och patienter och ser framemot en snabb utveckling av den digitala vården, säger Anette Åquist Falkenrot, avdelningschef för vårdens digitalisering på Västra Götalands läns landsting.

Atea levererar Visiba Cares plattform som gör det möjligt för sjukvården att skräddarsy sin egen digitala mottagning. Videobesök, tidbokning online, textkommunikation och smarta formulär är några av de funktioner plattformen erbjuder. Avtalet med Atea är flerårigt och omfattar licenser, systeminstallation, systemutveckling, utbildning och support.Västra Götalands läns landsting kommer själva att äga den digitala vårdplattformen som invånarna kommer att nå via en applikation i mobilen eller på sin surfplatta.

– Den här lösningen är ett bra exempel på hur digitaliseringen inom vården gynnar både patient och vårdgivare. En del av Ateas uppdrag som strategisk partner till Västra Götalands läns landsting är att kunna erbjuda nya intressanta digitala lösningar och tjänster varför det här såklart är jätteroligt, säger Åsa Cederlund, regionchef Väst på Atea.