Den allt mer stillasittande livsstilen orsakar hälsoproblem runt om i världen, och Sverige är inget undantag.
I Sverige sitter vi still i snitt nio timmar om dagen. Folkhälsomyndighetens senaste mätning, som publicerades bara för någon vecka sedan, visade att bara 14 procent av de svenska skoleleverna dagligen går rör på sig så att pulsen går upp. Det är alltså få barn som kommer upp i den rekommenderade nivån av 60 minuters fysisk aktivitet om dagen. Denna utveckling måste vi förändra!
Den 31 januari anordnar Generation Pep för andra året i rad Upp och Hoppa-dagen, en manifestationsdag för barn och ungas hälsa som startades år 2018 av Generation Pep. Kampanjen kommer vara synlig runt om i landet i sociala medier, TV, på en rad skolor, företag och organisationer.
-Tanken med 2019 års Upp och Hoppa, Sverige! kampanj är att inspirera till rörelseglädje i vardagen, och målet är helt enkelt att fler ska få in mer fysisk aktivitet i sin vardag. Ta trappan istället för hissen, välja cykeln till jobbet eller få till lite gympa i varje reklampaus under fredagens Idol. Genom att sprida kunskap om vikten av mer vardagsrörelse, men också inspirera, vill vi skapa en pepidemi! En pepidemi där vi får alla i Sverige att bli peppade på mer vardagsrörelse, säger Carolina Klüft verksamhetschef för Generation Pep.
För att kampanjen ska få stor spridning har tre kampanjfilmer tagits fram, en rad företag och organisationer arrangerar runt om i landet lokala aktiviteter för att uppmärksamma dagen och flertalet skolor kommer anordna gemensamma rörelseaktiviteter för alla elever. Under dagen besöker Prins Daniel Tärnsjö skola i Heby kommun för att delta vid skolans aktiviteter under Upp och Hoppa-dagen.