​Capios chatbot hjälper kunder och patienter hitta rätt i vaccinationsflödet
Hem CORONA ​Capios chatbot hjälper kunder och patienter hitta rätt i vaccinationsflödet

​Capios chatbot hjälper kunder och patienter hitta rätt i vaccinationsflödet

Publicerat av: Redaktionen

Våren 2020 utvecklade Capio en chatbot vid namn ”Capio Coronakoll” för rådgivning och stöd gällande covid-19.

​Capios chatbot hjälper kunder och patienter hitta rätt i vaccinationsflödet

Nu har Capio vidareutvecklat sin chatbot med möjligheten att guida kunder och patienter rätt i vaccinationsflödet av covid-19.

Förra våren skapade Capios innovationshub i nära samarbete Capios digitala team upp ”Capio coronakoll” då man såg ett behov av att guida kunder och patienter gällande corona symptom. Capios coronakoll var Capios första chatbot och fick mycket god respons från kunder och patienter.

När vaccineringen av covid-19 startade i Sverige såg man på Capio ett behov av att ytterligare guida patienterna rätt när det gäller frågor och svar om covid-19 vaccination. Capio valde då att vidareutveckla chatboten till ”Vaccination covid-19” där patienter och kunder får hjälp, råd och vägledning kring covid-19 vaccination. Här finns också möjlighet att anmäla sig till Capios digitala nyhetsbrev för att få uppdaterad information gällande regionernas direktiv.

”Vi ser framför oss att chatboten ska kunna stödja våra patienter och kunder i olika vårdrelaterade utmaningar. Just nu är det stort fokus på Corona men framåt skulle det kunna vara andra typer av utmaningar. Chatboten är smart och kan hämta aktuell covid-19 information från flera olika källor. Gränssnittet som våra användare möts av kan vara väldigt olika, vilket är bra för då kan det anpassas efter våra användares behov,” säger Niklas Sundler, Technology Innovation Director, Ramsay Santé Innovation Hub.

Capios chatbot är byggd med hjälp av Microsoft Healthbot och är en programvara som kan automatisera konversationer och interagera med människor via meddelandeplattformar. Den kan användas för att exempelvis guida patienter till rätt sökvägar utifrån ett regelbaserat frågeformulär.

”Jag ser att vi inom närmaste framtiden kommer skapa en fantastisk tjänst som erbjuder bättre tillgänglighet för våra patienter och samtidigt avlastar våra medarbetare genom att patienter får standardiserad och validerade svar på en del frågor som annars skulle behöva personlig support,” säger Ali Rezai, CDO/Digitaliseringschef, Capio Närsjukvård.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>