Hem NYHETER ​Närstående får stöd av kuratorer via telefon

​Närstående får stöd av kuratorer via telefon

Publicerat av: Redaktionen

Från den 25 november öppnar Skånes universitetssjukhus åter den telefonlinje som ger stöd åt närstående till alla patienter, inlagda på sjukhuset i Malmö och Lund.

​Närstående får stöd av kuratorer via telefon 2

Från den 25 november öppnar Skånes universitetssjukhus åter den telefonlinje som ger stöd åt närstående till alla patienter, inlagda på sjukhuset i Malmö och Lund.

Under den pågående pandemin går det inte alltid att besöka den som är inlagd på sjukhus, något som kan leda till en ökad oro och stress för närstående. Därför behöver de ofta någon att prata med.

– De flesta närstående lider av att inte få vara nära en anhörig som är sjuk. De vill inget annat än att få komma till sjukhuset, sitta intill den som är sjuk och hålla i handen. Många kan vittna om hur jobbigt det är att bara gå hemma och vänta, förklarar kurator och koordinator för Skånes universitetssjukhus psykosociala krisledning, Anna-Lena Dahlin.

Goda erfarenheter
Redan i våras infördes närståendetelefonen som ett verktyg för att stötta närstående. Erfarenheterna visar att telefonlinjen fyller en stor funktion.

– Många undrade hur rummen ser ut där deras svårt sjuka anhöriga vårdades. Vi tog oss tid att berätta och många kände sig tryggare när de fick veta att personalen hela tiden har full koll på hur de mår och ofta är inne hos dem på rummen.

Telefonlinjen pausades i somras när behovet inte var lika stort.

Lyssnar på närstående
Närståendelinjen på Skånes universitetssjukhus bemannas av kuratorer alla vardagar mellan klockan 9–12. Kuratorerna är ett stöd för den närstående, men svarar inte på medicinska frågor eller andra frågor om enskilda patienter.
Närståendelinjen är ett komplement till den kontakt som närstående har med den avdelning där en anhörig är inlagd.
– Kontakten med avdelningarna på sjukhuset handlar ofta om det medicinska tillståndet och inte så mycket om hur man som anhörig kan ta hand om sin egen oro. Det är där vi kommer in, säger Anna-Lena Dahlin.

Kuratorerna kan även stötta i många olika typer av frågor och också vägleda närstående till rätt enheter på sjukhuset eller i kommuner och andra myndigheter.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>