1 700 obokade tider fylldes på 4 timmar
Hem NYHETERE-HÄLSA 1 700 obokade tider fylldes på 4 timmar

1 700 obokade tider fylldes på 4 timmar

Publicerat av: Redaktionen

Östergötland nyttjar digital brevlåda

1 700 obokade tider fylldes på 4 timmar

1 700 obokade tider fylldes på 4 timmar

När Region Östergötland uppmärksammade obokade vaccinationstillfällen meddelades invånarna via digital brevlåda.

Helgens obokade vaccinationstider fylldes upp, bara timmar efter att meddelandet skickats ut.

Att informera landets invånare om vaccination mot covid-19 har visat sig vara en utmaning. Flera medier har rapporterat om outnyttjade vaccinationstillfällen. Många regioner meddelar att flera tusentals tillfällen inte har utnyttjats sedan vaccin blev tillgängligt. Det kan delvis bero på de kanaler man valt – eller snarare inte valt – att kommunicera genom.

Region Östergötland har haft en hög beläggning av vaccinationstillfällen. Utöver fysisk papperspost har erbjudanden om vaccination även skickats med digital brevlåda, efter ett önskemål från invånarna.

1 700 bokningar inom 4 timmar
En av de betydande fördelarna med digital brevlåda visade sig härom veckan – nämligen snabbheten. I fredags förra veckan såg man i Region Östergötland att många vaccinationstider var obokade till helgen. Samma eftermiddag skickades ett digitalt brev ut via Mina meddelanden, statens tjänst för digital post som bland annat kan tas emot i Kivra. Av lördagens 1 700 obokade tider fylldes 100 % upp, inom loppet av bara några timmar. Om mottagaren har Kivra som digital brevlåda får man en notis när när ett nytt brev kommer, istället för att själv behöva söka upp informationen.

– Nu om någon gång har digital brevlåda som kommunikationskanal visat sin överlägsenhet gentemot andra kanaler. Vi brukar lyfta just snabbheten och öppningsgraden som två av flera argument för att börja kommunicera via digital brevlåda, men i den här kontexten blir det onekligen än mer relevant. Jag hoppas att Region Östergötland kan inspirera fler regioner att nyttja vår kommunikationskanal, säger Anna Bäck, VD Kivra.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>