Akademiska sjukhusets webbplats har utsetts till vinnare i kategorin Vård och hälsa i tävlingen Sveriges bästa sajt 2019 av Idg.se. Motiveringen lyder bland annat: ”En sajt som lyckas kombinera förstklassig patientservice och tydlighet med levande och personligt innehåll.”
Akademiska sjukhusets webbplats innehåller förberedande information för patienter, kontaktuppgifter till mottagningar och kartor över sjukhusområdet. Där finns också möjlighet att söka lediga tjänster och läsa om hur det är att jobba på sjukhuset. Akademiska.se har cirka 150 000 besök i månaden.
Webbplatsen är en av flera digitala kanaler där patienter, anhöriga och medarbetare ska kunna ta del av vad som händer på sjukhuset.
– Vi är stolta över att även sjukhusets övriga digitala kanaler uppmärksammas i prismotiveringen. Kanalerna har olika syften, men genomgående är att de ska genomsyras av det engagemang och den kunskap som finns hos medarbetarna på sjukhuset. Vi hanterar själva kanalerna internt och låter dem stötta och föda varandra vilket är ett kostnadseffektivt och långsiktigt arbetssätt, säger kommunikationsdirektör Henrik Pederby.
IDG:s motivering:
“De flesta storsjukhus har tråkiga och opersonliga sajter, men det behöver inte se ut på det sättet. Akademiska sjukhuset i Uppsala lanserade en ny sajt under 2018 som lyckas kombinera förstklassig patientservice och tydlighet med levande och personligt innehåll. Akademiska sjukhuset väljer att ge en transparent bild av arbetsmiljön på ett sjukhus och låter oss möta människorna som jobbar på Akademiska, bland annat under vinjetten ”Svart på vitt” där utvalda medarbetare får berätta öppenhjärtigt om hur det verkligen är att jobba på sjukhuset. En medarbetardagbok på Instagram är ytterligare en detalj som bidrar till den mänskliga känslan, liksom tre egna poddar, bland annat om intensivvård.”