I samband med världsdagen för psykisk hälsa gör MåBra, Baaam och Frida på Aller media en gemensam satsning mot psykisk ohälsa, med kampanjen #vågaprata.
Hälften av Sveriges kvinnor i åldrarna 18–64 besväras av oro eller ångest.
Kvinnor vårdas nästan dubbelt så ofta som män för ångest- och stressyndrom – och får oftare vård för depression.
Varje år den 10 oktober infaller världsdagen för psykisk hälsa, för att öka kunskapen och förståelsen kring psykisk ohälsa. I år väljer Aller media att uppmärksamma dagen genom kampanjen #vågaprata – ett gemensamt samarbete mellan varumärkena MåBra, Baaam och Frida.
– Genom dessa tre varumärken, med tre helt olika målgrupper, når vi kvinnan genom hela livet, vilket ger oss en unik möjlighet att informera, hjälpa och stötta alla Sveriges kvinnor. Det känns som en fantastisk möjlighet, säger Anna Sundesten, redaktionschef på MåBra.
Projektet innefattar exklusiva intervjuer om psykisk hälsa med offentliga röster som Tusse, Therese Lindgren, Aysha Jones och Lova, experter som Anders Hansen och Siri Helle, samt ideella föreningar som Tjejzonen och Mind. Projektet har drivits av Hannah-Fina Rohrmüller, verksam vid Aller medias videodesk.
– Jag är oerhört glad över att så många vill ställa upp och berätta om sin psykiska ohälsa för att lösa upp stigmatiseringen. Profilerna berättar sin historia, experterna förklarar vad psykisk ohälsa är och organisationerna visar att de finns där för den som mår dåligt, säger Hannah-Fina Rohrmüller.
Målet med #vågaprata är att uppmuntra så många som möjligt att våga berätta för andra att man mår dåligt – och att det finns hjälp att få.
– Vi vill nå ut till så många som möjligt. Förhoppningsvis har den där knuten i magen lösts upp lite och de vågar prata om att de mår dåligt, avslutar Hannah-Fina Rohrmüller.