Almi Invest investerar två miljoner kronor i Malmöbolaget Hearezanz, som utvecklar lösningar för individanpassat ljud i hörlurar och mobiltelefoner.
I emissionen på totalt fem miljoner kronor deltar också privata investerare. Pengarna ska användas till bolagets etablering på marknaden.
Hearezanz utvecklar produkter som skräddarsyr ljud för varje användare. Detta sker med hjälp av en egenutvecklad algoritm för ljudoptimering. Resultatet blir ett ljud anpassat efter varje individs unika hörsel – ett slags glasögon för öronen.
– Vår hörsel förändras med åren, säger Jenny Strömberg, Investment Manager på Almi Invest. Med Hearezanz produkter och lösningar kan alla få en bättre ljudupplevelse – i första skedet med fokus på musik. Området är högaktuellt och vi tror att bolaget med sin konkurrenskraftiga teknik har goda möjligheter att lyckas.
Hearezanz, som grundades 2015, utvecklade först lösningarna med tanke på hörselskadade, men insåg snart att de flesta har nytta av att få en bättre ljudupplevelse. Tänkta användningsområden är till en början audioprodukter såsom hörlurar och mobiltelefoner, men även bilar och olika streamade tjänster kan senare bli aktuella.
Bolaget satsar nu på en etablering på marknaden. Flera tillverkare av hörlurar och mobiler har visat intresse för tekniken och planerar pilottester.
– Med detta kapitaltillskott får vi möjlighet att lansera våra produkter, säger Hearezanz vd och grundare Jan Weber. Vi vet att alla kan få en bättre upplevelse av ljudet när det anpassas efter varje individs behov och önskemål. Detta erbjuder vi med vår teknik.