Almi Invest investerar i Ear Labs smarta öronskydd
Hem NYHETER Almi Invest investerar i Ear Labs smarta öronskydd

Almi Invest investerar i Ear Labs smarta öronskydd

Publicerat av: Redaktionen

Almi Invest investerar 2,5 miljoner kronor i Ear Labs, som utvecklar akustiska filter och justerbara öronskydd mot vatten och buller.

Almi Invest investerar i Ear Labs smarta öronskydd 1

Ear Labs patenterade öronskydd SwimEars påverkar inte hörseln eller balansen, men hindrar vattnet från att tränga in i örat.

I emissionen på totalt 6,75 miljoner kronor deltar också internationella privata investerare. Pengarna ska användas till lansering och säljstart av den nya smarta öronpluggen dBud.

Malmöbaserade Ear Labs utvecklar och säljer de patenterade öronskydden SurfEars och SwimEars för surfare och simmare. Skydden påverkar inte hörseln eller balansen, men hindrar vattnet från att tränga in i örat. Dessa kompletteras nu med den nya, patentsökta produkten dBud, ett öronskydd med justerbar volym och selektiv ljuddämpning för miljöer där man behöver höra, men vill skydda öronen mot bullerskador. Det gäller på restauranger, nattklubbar, konserter, kontor eller industrimiljöer.

– Ear Labs har utvecklat en unik produkt med många användningsområden på en skalbar marknad, säger Ann-Sofie Hörlin, Investment Manager på Almi Invest. De arbetar i en konkurrensutsatt bransch, men med sitt vassa team och en produkt i framkant ser vi stor potential för bolaget.

Ear Labs grundades i Malmö och fick sin första finansiering i den danska versionen av TV-programmet Draknästet, ”Lövens Hule”.Bolaget har redan SurfEars och SwimEars ute på marknaden. De säljs bland annat genom den egna webshopen och ska nu kompletteras med en version för barn samt med det nya bullerskyddet dBud.

– Vi är väldigt glada över att ha fått in Almi Invest som ny investerare, säger Ear Labs vd Christian Dittrich. Deras kapital och kompetens kompletterar våra övriga investerares och gör att vi kan satsa på lansering och vidareutveckling av vår nya produkt dBud.

Ear Labs ska nu etablera global distribution för sina produkter. Huvudmarknader är, förutom Sverige och Danmark, de fem största länderna i Europa samt USA och Japan.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>