Hem NYHETER Anhörigas medverkan viktig i coronatider

Anhörigas medverkan viktig i coronatider

Publicerat av: Redaktionen

På hjärtintensiven i Lund är personalen noga med att hålla kontakt med patientens närstående i tider då de inte kan vara med fysiskt i vården på grund av risk för smittspridning.

Anhörigas medverkan viktig i coronatider 3– Anhöriga är en jättestor del av vården, säger Annika Westergren, enhetschef.

För att värna de mest sårbara och för att skydda hälso- och sjukvården från smitta, införde Region Skåne i mars begränsningar i besöksmöjligheterna för anhöriga. Skåningar som har varit i kontakt med sjukvården i sommar har visat en stor förståelse för det rådande besöksförbudet. Det har man märkt bland annat på hjärtintensivavdelningen på Sus Lund.

– Vi är en utpräglad akutvårdsavdelning och de flesta patienter kommer till oss direkt från ambulansen, säger Annika Westergren, enhetschef.

I det typiska fallet är det en anhörig som har ringer ambulans när någon plötsligt drabbas av ett hjärtstopp eller en hjärtinfarkt. Hen följer sedan med i ambulansen. Men på grund av smittorisken går inte det just nu.

Så fort patienten har kommit in till avdelningen och är stabil tas en kontakt med anhöriga.

– Vi frågar om patienten orkar ringa själv eller om personalen ska göra det.

Just att patienten själv ringer kan vara av stor vikt.

– Att få höra rösten som säger ”jag mår bra” är oerhört viktigt, säger Annika Westergren.

Anhörigas stöd avgörande

De besöksrestriktioner som infördes på Region Skånes vårdavdelningar och mottagningar den 12 mars, fortsätter att gälla året ut. Allt för att minska smittspridningen. Region Skånes olika verksamheter jobbar tillsammans med patienter och anhöriga för att lösa situationen på bästa sätt.

– Vi behöver ur ett helhetsperspektiv tänka på hur mycket personer runt omkring faktiskt kan betyda. Det stora relationella stödet kommer från närstående, inte från oss i vården, säger Pia Lundbom, hälso- och sjukvårdsdirektör.

Kontakt under vårdtiden

Personalen på hjärtintensiven är snabba med att informera patienten och anhöriga om att det råder besöksförbud på grund av pandemin.

– Vi är noga med att fråga om patienten tycker att det är jobbigt att anhöriga inte får komma på besök, säger Annika Westergren.
Under vårdtiden på avdelningen kan patienten använda den egna telefonen eller låna en på avdelningen. I de fall där patienten är så sjuk att utgången är oviss får anhöriga komma på kortare besök, under förutsättning att de är symtomfria.
När det är dags för utskrivningssamtal har en hustru, dotter eller make till patienten ofta varit med via telefon, ofta på högtalare.

De små detaljerna

Anhörigas medverkan kan i många fall vara en viktig del av vården av avdelningens svårt sjuka patienter. Det kan handla om detaljer, som vårdpersonalen omöjligt kan veta, men som spelar stor roll för välbefinnandet.

– Man kan till exempel ringa och fråga hur den hjärtsjuka maken vill ligga på natten, om han inte själv kan förmedla sig. Anhöriga är en jättestor del av vården! Och den medicinska biten fungerar inte om du inte har omvårdnadsbiten med dig, säger Annika Westergren.
Hon upplever inte att besöksrestriktionerna har inneburit något stort problem på avdelningen. Förståelsen hos patienter och anhöriga är stor och personalen har från början arbetat för att hitta lösningar.

– Man får hitta de där små knepen. Det är inte så stora, revolutionerande saker vi har gjort – men de har funkat.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>