Apotea.se, Sveriges enda renodlade nätapotek, redovisar en försäljningstillväxt på 65 procent till 220 miljoner kronor under årets tredje kvartal.
Prognosen för helåret 2016 pekar på en omsättning på närmare en miljard kronor.
”Antalet nya kunder fortsätter att öka, samtidigt som våra befintliga kunder handlar oftare. Vår satsning på eko- och veganmärkta produkter under sommaren och hösten har också fått mycket positivt mottagande bland kunderna”, säger Pär Svärdson, VD för apotea.se.
Sammantaget uppgick försäljningen under årets nio första månader till 687 miljoner kronor, jämfört med 412 miljoner kronor samma period 2015. Det motsvarar en ökning på närmare 70 procent.
Apotea.se lagerför i dag fler än 17 000 artiklar.
”Vi är väl rustade för en fortsatt tillväxt och räknar i år med en försäljning på över 950 miljoner kronor. Vi har under året förstärkt vår organisation och idag är vi drygt 230 personer på apotea.se, vilket är en fördubbling på ett år. Nu skickar vi cirka 70 000 paket i veckan”, säger Pär Svärdson.
I början av september lanserade apotea.se en återinsamlingskampanj för överblivna läkemedel. Kampanjen inleddes med reklamfilmen ”Rädda Östersjön” som har rönt stort gensvar, och sedan dess har fler än 30 000 returpåsar skickats ut. Initiativet är ett led i Apoteas hållbarhetsarbete och i oktober har bolaget även startat en insamling i samarbete med Världsnaturfonden, WWF, för ett levande Östersjön. Apotea har sedan tidigare ett partnerskap med SOS Barnbyar, där man hittills i år samlat in drygt 2 miljoner kronor.