Är VR-headsets och AR-glasögon nästa teknikskifte för hjälpmedel?
Hem TEKNIK Är VR-headsets och AR-glasögon nästa teknikskifte för hjälpmedel?

Är VR-headsets och AR-glasögon nästa teknikskifte för hjälpmedel?

Publicerat av: Redaktionen

Tobiis revolutionerande teknik för ögonstyrning av datorer och bärbara lösningar hjälper såväl forskare att få en ökad förståelse för mänskligt beteende som personer med funktionsnedsättningar att kommunicera.

Är VR-headsets och AR-glasögon nästa teknikskifte för hjälpmedel? 1

Eyetracking, Virtual Reality, Tobii.

– På Leva & Fungera ger vi en inblick i vad tekniken innebär och vilka framtida möjligheter den kan ge användare som styr sina kommunikationshjälpmedel med ögonen, säger Ulrica Wikström, vice president sales & business development på Tobii.

Tobii, som startades 2001 och är världsledande på eyetracking, medverkar på Leva & Fungera 26–28 mars 2019 på Svenska Mässan i Göteborg.

Eyetracking, eller ögonstyrning, används idag inom ett flertal olika områden. Från att förstärka upplevelsen för de som spelar dataspel till forskare och marknadsförare som utvärderar mänskligt beteende. Tekniken har dessutom gett tusentals funktionsnedsatta världen över möjlighet att kommunicera med sin omvärld och leva ett rikare liv.

Utöver att kommunicera kan eyetracking även användas för att styra sin omgivning och kontrollera exempelvis en TV eller högtalare.

Tobii jobbar även med att integrera eyetracking i VR-headsets (virtual reality) för att göra upplevelsen än mer intuitiv och de utforskar även hur tekniken kan användas i framtida AR-glasögon (augmented reality).

– I princip kan man interagera på samma sätt med hjälp av ögonen i VR-headset eller AR-glasögon som man kan med sin dator, säger Ulrica Wikström.

Hon anser att VR-headsets, med vilka du kan möta och prata med folk virtuellt, även lämpar sig väl för personer med kommunikationshinder.

– Fördelen skulle vara att man bara behöver sätta på sig ett headset för att kunna kommunicera med personer som befinner sig någon annanstans. Detsamma gäller AR-glasögon där man kan se omgivningen som genom ett par vanliga glasögon och samtidigt mixa det med ikoner och bilder som man kan interagera med via ögonen för kommunikation och omgivningskontroll, förklarar hon.

Tobii utvecklar idag eyetracking-lösningar för framtidens VR-headsets och AR-glasögon.

– Vi kommer att finnas i produkter på marknaden i en snar framtid, säger Ulrica Wikström som håller ett seminarium och visar filmer om tekniken på Leva & Fungera.

VR- och AR-teknologin används redan idag av företag i olika branscher. Bland annat för att utbilda medarbetare eller ge arbetsinstruktioner. Ulrica Wikström ser en stor potential i att sälja eyetracking-komponenter till leverantörer av VR och AR.

– Eyetracking bidrar till att göra både själva produkten och användarens upplevelse bättre. Bildkvaliteten kan optimeras och bilddatamängden reduceras genom att man bara behöver ha hög upplösning just där man tittar. Och man kan göra mycket häftigare upplevelser där du kan få ögonkontakt med andra karaktärer och bete dig mer som i verkligheten, förklarar hon.

Ofta kombineras eyetracking med andra typer av metoder för att styra en dator.

– Redan idag kan en del av våra användare, som har begränsad motorisk rörlighet, kombinera ögonstyrningen med en knapp eller pedal. I framtiden kan sådana switchar bestå av ett enkelt armband eller en ring som känner av mycket små rörelser och kanske kombineras med ett par glasögon. Då kan du få ännu bättre kontroll, bli ännu snabbare och det kan kännas mer naturligt, säger Ulrica Wikström.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>