Bara prata utökar sin gratis telefontjänst med gruppsamtal

För att klara alla typer av samtal, grupp och privata, lanserar nu Baraprata Gruppsamtal med upp till 8 personer i varje rum.

Bara prata utökar sin gratis telefontjänst med gruppsamtal 1
På Baraprata kan du nu prata i gruppsamtal med upp till 8 personer

Rummen har olika teman tex Coronarummet, Fikarummet, Seniorprata samt Hälsohörnan. Fler rum kan adderas. Besökare ringer in på ett 08-nummer och kommer direkt in i t ex Coronarummet där man snabbt och enkelt kommer i kontakt med andra.

Företaget Unicorn Telecom drog på rekordtid igång telefonlinjen Baraprata, en tjänst för människor som känner sig ensamma och isolerade hemma och som nu kan få kontakt med andra i samma situation.

USA:s största hälsosida mercola.com redovisade nyligen forskning kring depressioner relaterade till Covid-19 och historiska trauman som nu pekar på en kraftigt förväntad ökning av psykisk ohälsa.  ”Baraprata är ett av flera terapeutiska verktyg för behövande, men ska även ge positiv energi till de som kan ge sin tid att stötta behövande” berättar Helena Åsberg.

Gratis och volontärer

Veckan innan gick man dessutom ut med nyheten att tjänsten släpps helt gratis. För att möta den ökade trafiken på linjen, väljer man också att utöka Prata Privat med fyra gruppsamtalsrum. På så sätt får de som ringer in fler möjligheter att välja hur de vill prata och med vem. Fler personer på linjen kräver också fler volontärer. Sökningen sker bland annat på Facebook. Flera personer har redan anmält sitt intresse och man hoppas på så sätt kunna utöka även öppettiderna på linjen på sikt.

Isolering

Sverige har stor geografisk yta och har enligt SCB dec 2019 1,8 miljoner ensamhushåll utan barn, med ett väder halva året vilket betyder mycket inomhustid. 250,000 personer över 66 år har aldrig har varit ute på internet enligt Internetstiftelsens siffror för 2018. Det är de äldre som främst är ensamma och isolerade, är de som inte har lika stor möjlighet till sociala medier och kontakt via nätet. För dem är telefontjänsten en viktig kanal och därför känns det extra viktigt att kunna lansera en sådan möjlighet så snabbt som möjligt.

Baraprata fortsätter att utvecklas för att få mer kapacitet och fler funktioner.