Bedragare utnyttjar corona för att lura äldre

De senaste dagarna har försäkringsbolaget If fått in flera samtal från äldre personer som lurats om erbjudande för vaccination.

Bedragare utnyttjar corona för att lura äldre

Bedrägeriförsöken riktas mot äldre och sker via telefon.

– Vi har senaste dagarna fått in flera samtal om att bedragare ringer upp äldre och ber dem logga in på bank-Id för att bekräfta erbjudande om vaccination, säger Jenny Rudslätt, skadechef på If.

Viktigast är att se till att skydda sina uppgifter, poängterar hon:

– Inloggning och signering med exempelvis bank-id eller bankdosa ska alltid ske på eget initiativ, aldrig på någon annans begäran. Man ska aldrig identifiera sig med bank-id när man blir uppringd. Ingen från vården kommer att kräva det. Lägg på luren om du får ett oväntat samtal där du uppmanas att använda bank-id.

Vissa hemförsäkringar gäller vid id-stöld.

– I vissa hemförsäkringar ingår juridisk hjälp för att till exempel avvisa olika krav samt kan rådgivning för att begränsa skadan och förebygga problem ingå, avslutar Rudslätt.

Ifs råd för att minska risken för id-kapning:

  • Var försiktig med hur du lämnar ut ditt personnummer och kreditkortsnummer. Inloggning och signering med exempelvis bank-id eller bankdosa ska alltid ske på eget initiativ, aldrig på någon annans begäran.
  • Lämna inte ut dina personuppgifter på telefon eller via mejl.
  • Låna inte ut mobiltelefonen till okända.
  • Använd inte samma id och lösenord om du är inne på olika webbshoppar.
  • Välj fakturabetalning före förskottsbetalning med kreditkort när du handlar på nätet.
  • Virusskydda din PC. Undvik att klicka på länkar från okänd avsändare.
  • Kontrollera att du får tillbaka ditt eget kreditkort vid till exempel taxiresor och restaurangbesök.
  • Släng inte dokument med person- och kontouppgifter i soporna eller pappersinsamlingen.
  • Lås din fysiska brevlåda för att undvika brevstöld.
  • Som alternativ till fysisk brevlåda rekommenderar vi den digitala brevlådan Kivra.

Så här gör du om du blivit utsatt för bedrägeri

  • Gör en polisanmälan direkt.
  • Spärra personnumret, kreditkort, konton och kreditupplysningar.
  • Byt alla lösenord.
  • Ta kontakt med de butiker, banker och finansbolag som kräver dig på pengar.