Biovica och IBL-America inleder försäljningssamarbete i USA

Biovica inleder samarbete med IBL-America avseende försäljning av DiviTum på den amerikanska forskningsmarknaden.

Samarbetet accelererar de kommersiella aktiviteterna inom detta kundsegment på Biovicas största marknad.

Avtalet ger IBL-America en icke-exklusiv rätt att sälja DiviTum på forskningsmarknaden till läkemedelsbolag, Contract Research Organizations (CRO) och forskningsinstitut på den amerikanska marknaden. Samarbetet syftar till att öka den kommersiella närvaron för Biovica på forskningsmarknaden i USA. Den amerikanska marknaden är den enskilt största marknaden för Biovica.

DiviTum är en produkt med potential inom ett antal områden.

Inom forskningsområdet är det ett användbart verktyg för läkemedels- och biotechindustrin för att utvärdera cell-cykel reglerande kemiska föreningar, CDK-hämmare och endokrina läkemedel, och kan användas hela vägen från studier av cellkulturer till kliniska studier för läkemedelsgodkännande.

“Biovica har redan en pågående kommersialiseringsprocess för den kliniska bröstcancer-marknaden, men önskar även bidraga till utveckling av nya förbättrade cancerläkemedel. Biovica har sedan tidigare kunder på den amerikanska forskningsmarknaden, samt pågående samarbeten med framstående forskningsinstitut. Partnerskapet med IBL-America ger oss utmärkta förutsättningar att utöka antalet forskningskunder i USA”, säger Anders Rylander, VD på Biovica.

“DiviTum ger oss bra möjligheter att skapa värde för våra kunders forsknings- och utvecklingsprojekt. Vi ser framemot samarbetet med Biovica och att utöka vårt produktsortiment inom onkologiområdet” säger Mark Kowal, President/CEO på IBL-America.

“Vi är entusiastiska över samarbetet med IBL-America, ett företag med lång erfarenhet av att sälja högkvalitativa laboratorieprodukter på forskningsmarknaden i USA. IBL-America är en viktig partner för att öka vår närvaro på den viktiga amerikanska forskningsmarknaden”, säger Pontus Nobréus, Business Development Director på Biovica.