Nuvarande pandemi har bidragit till ökad förståelse hos patienter, vårdpersonal och anhöriga avseende positiva effekter vid nyttjande av digitala vårdtjänster.
Som svar på det ökande behovet av säker vård för patienter i riskgrupp, lanserade Capio Närsjukvård under 2020 tjänsten Capio Hemma.
Capio Närsjukvård och e-hälsobolaget Cuviva, som levererar infrastrukturen för tjänsten Capio Hemma, fördjupar nu sitt samarbete för att ytterligare höja vårdkvaliteten och tryggheten för individen genom tjänsten Capio Hemma.
Capio Närsjukvård, som bedriver primärvård för omkring 1 000 000 patienter runt om i Sverige har sedan 2017 arbetat med ett flertal projekt inom distansmonitorering. Just distansmonitorering är, rätt genomfört, ett effektivt verktyg för att såväl öka vårdkvalitet som sänka totalkostnad, särskilt för individer med kroniska sjukdomar. I Sverige har också mer än 40% av befolkningen en kronisk sjukdom, och så stor andel som 85% av de äldre än 65 år har en kronisk sjukdom. Målet med Capio Hemma är framförallt att erbjuda patienter med kroniska sjukdomar, såsom astma, KOL, hjärtsvikt, diabetes och högt blodtryck, och som även har hemsjukvård och hemtjänst, en mer jämlik vård, med ökad medicinsk kvalitet och bättre tillgänglighet.
Capio Hemma utgår från Capios vårdcentraler som ansvarar för monitorering och medicinskt stöd. I Capio Hemma finns ett team med vårdpersonal som är dedikerade att ta hand om och leverera vård till patienter.
Efterfrågan på flexibilitet i vårdkontakterna har ökat under åren och på olika sätt har både vård och vårdtagare börjat anpassa sig till nya sätt att ge och få vård. Med Covid-19s intåg i vardagen har också efterfrågan nu förvandlats till en nödvändighet för att säkerställa att trygg vård kan ges till patienter i riskgrupp.
Nu ökar Capio takten i införandet tillsammans med Cuviva, som levererar infrastrukturen för tjänsten Capio Hemma, för att möta det växande behovet hos patienter med kroniska sjukdomar. ”Vi på Capio vill genom Capio Hemma erbjuda våra patienter med kroniska sjukdomar ett friare och friskare liv. Cuvivas portfölj med innovativa lösningar stödjer Capios ambition att vara tillgänglig digitalt när det är möjligt, och fysiskt när det behövs”, säger Ali Rezai, Chief Digital Officer på Capio Närsjukvård.
”Distansmonitorering var smidigt och bra att ha igår, idag är det en nödvändighet. Vi behöver en ambitiös och innovativ partner som vi kan arbeta nära med när vi nu skalar upp Capio Hemma, och därför väljer vi Cuviva. Tillsammans med Cuviva kommer vi de närmaste åren hjälpa patienter med kroniska sjukdomar till ett friare och friskare liv”, säger Alex Jaranka, Innovation Manager på Capio Närsjukvård.
Cuvivas infrastruktur gör det möjligt att förflytta vården närmare patienten. Den grundläggande vårdkontakten kan ske via realtidskommunikation med sensorbaserad, högkvalitativ data som överförs mellan patienten och vårdpersonalen. Resultatet leder till ökad tillgänglighet, bättre medicinsk kvalitet och förbättrad kontinuitet för individen samt bättre arbetsmiljö för vårdpersonalen.
”Vi är mycket glada och hedrade av att Cuviva nu får fortsatt och utökat förtroende som den valda digitaliseringspartnern när Capio Närsjukvård fortsätter sitt arbete med Capio Hemma. För oss är detta ett erkännande som bekräftar allt det som vi tror på: Att digital, individcentrerad vård kan komplettera den fysiska vården, och därigenom avsevärt kan förbättra situationen för såväl kroniker som andra patientgrupper med omfattande vårdbehov. Och att få göra det tillsammans med just Capio, med sitt starka och tydliga kvalitetsfokus, är särskilt roligt”, säger Henrik Cederqvist, VD och medgrundare på Cuviva.