Capio prisas för digitala vårdtjänster

Capio har idag utsetts till årets förnyare inom svensk sjukvård av tidningen Dagens Medicin.

Priset belönar insatser och initiativ som leder till ökad kvalitet i svensk hälso- och sjukvård.

Capio får utmärkelsen för lanseringen av nya digitala patienttjänster: den digitala mottagningen Capio Go och Bättre Besök som förbereder ett besök på vårdcentralen.  Tjänsterna kombinerar den digitala- och fysiska vården.

Juryns motivering lyder: ”Med en genomgripande helhetslösning har årets förnyare digitaliserat vårdkedjan och samtidigt skapat väl förberedda fysiska möten med patientens behov i kärnan av verksamheten. Med digitala anamnesformulär såväl som ett seriöst och ödmjukt angreppssätt har Capio Go banat väg för en resurseffektiv vård där vårdpersonalens utbildning och patienternas feedback återförs för att utveckla processen”.

”Det känns fantastiskt att få ett så fint erkännande för vår satsning på att införa digitala vårdtjänster för våra patienter. Vi jobbar med devisen digitalt när det är möjligt, fysiskt när det behövs för att erbjuda patienten en ökad tillgänglighet och sömlösa vårdkedjor, säger Towa Jexmark, VD på Capio Go.

Tjänsterna är utvecklade i nära samarbete mellan Capio Go och Capio Närsjukvård för att säkerställa den ”digi-fysiska” kopplingen för ökad tillgänglighet, både digitalt och till den fysiska vården.

Capio Go är en heldigital mottagning där patienten får direkt kontakt och behandling av läkare. Tjänsten Bättre Besök syftar till att förbereda ett besök på en vårdcentral och har utvecklats och införts av Capio Närsjukvård.

650 000 patienter vid ett 70-tal av Capios vårdcentraler har idag tillgång till tjänsterna. Fullt utbyggt kommer Capios 800 000 listade patienter vid 93 vårdcentraler i 12 landsting och regioner att ha tillgång till det digitala tjänsteutbudet. Den tekniska plattformen är utvecklad av Doctrin AB och bygger på en digital anamnesupptagning för bedömning och behandling.