CGI har ingått ett avtal med Försäkringskassan om att stödja dess strategiska verksamhetstransformationsprogram genom utveckling av digitala system.
CGI kommer att samarbeta med myndigheten i dess programinitiativ för att modernisera sin verksamhet och tillhandahålla en högre servicenivå till medborgarna genom att digitalisera kärnprocesser och medborgarinteraktioner.
Det inledande tvååriga avtalet är värderat till cirka 500 miljoner kronor (64,9 miljoner CAD), med möjlighet till förlängning i upp till ytterligare två år.
Försäkringskassan är en av Sveriges största myndigheter och övervakar stora delar av landets sociala trygghetssystem, inklusive sjukförsäkring, barnomsorg med mera. Eftersom en stor del av arbetet innebär direkt interaktion med medborgarna är myndigheten också ledande bland svenska offentliga organisationer när det gäller att driva effektivare tjänsteleveranser genom automatiserade system.
“Vi är glada över att samarbeta med Försäkringskassan,” säger Torsten Strass, chef för verksamheten i Skandinavien och Centraleuropa på CGI. “De system och tjänster som vi kommer att hjälpa Försäkringskassan att utveckla kommer att beröra de flesta svenska medborgarna vid ett eller annat tillfälle, vilket skapar en positiv inverkan inte bara på myndigheten utan även på det svenska samhället i stort.”
CGI har omfattande erfarenhet av att arbeta med myndigheter i Europa, Nordamerika och Asien-Stillahavsområdet för att förändra medborgarinteraktioner, förbättra den operativa effektiviteten och minska kostnaderna. Sedan 1976 har företaget samarbetat med mer än 2 000 statliga enheter i 15 länder och skapat värde genom framgångsrika omvandlingsprogram som stöds av end-to-end IT- och affärskonsulttjänster.