Chattstart på Capios Vårdcentral i Västerås

Nu kan Västeråsarna besöka vårdcentralen på ett nytt sätt; Capio Vårdcentral Västerås City har slagit upp de digitala portarna till sin lokala chatt.

Nu är det möjligt att besöka vårdcentralen digitalt, Capio Vårdcentral Västerås City har öppnat sin lokala chatt.

Verksamhetschef Eva Hallqvist är glad att kunna erbjuda patienterna en ny kommunikationsväg:

– Det har varit en spännande resa och vi har varit väldigt taggade på att komma igång. Nu kan patienterna välja bort telefonkö och har dessutom möjlighet att möta oss var de än befinner sig.

Chattinförandet har föregåtts av noggranna förberedelser, utbildningar och formande av arbetsrutiner. Till en början är chatten bemannad av sköterskor och en läkare men planen är att snabbt introducera samtliga läkare och sköterskor och på sikt inkludera fler professioner.

Under premiärdagen den 4 september fick 15 patienter hjälp via chatten och Eva är säker på att den nya kommunikationsvägen kommer att locka många fler.

– Den här möjligheten ökar tillgängligheten och flexibiliteten. Det ska vara enkelt att få hjälp hos oss. Självklart kan du fortfarande nå oss via telefon eller besöka oss, det här blir bara ett nytt alternativ att välja.

Vårdcentralens chattsatsning är en del i Capios omfattande arbete med att bredda det digifysiska erbjudandet och öka tillgängligheten. Målet är att patienten skall kunna få hjälp av Capios samlade medicinska kompetens oavsett var hen befinner sig. Flera enheter har redan chattar på plats och totalt kommer ca. 30 enheter runt om i landet att ha lösningen på plats innan årsskiftet.