Coronakrisen är en prövning för vården.
Nu hjälper eleverna i årskurs 3 på vård- och omsorgsprogrammet på Yrkesgymnasiet i Västerås till och avlastar på medicinkliniken i region Västmanland.
– Jag har jobbat som sjuksköterska inom akutsjuktvården i 20 år och tänkte att vi kunde hjälpa till, säger läraren Viola Olsson.
De som läser vård- och omsorgsprogrammet på Yrkesgymnasiet kan börja jobba som undersköterskor direkt efter examen.
Men redan nu – ungefär två månader innan examen – är tredjeklassarna i Västerås ute i coronakrisens verklighet och hjälper till på en slags ”bonuspraktik”. Läraren Viola Olsson hörde för en tid sedan av sig till den biträdande verksamhetschefen på medicinkliniken i region Västmanland och frågade om de behövde lite extra hjälp och avlastning under coronakrisen, vilket de gärna ville ha.
Läraren Viola är nu handledare för eleverna, som fick en händelserik första vecka.
– Vi gör bland annat NEWS-kontroller, hjälper till med omvårdnad, patienttransporter och diverse provtagningar. De har även varit med och byggt egna skyddsvisir under de här första dagarna, säger Viola.
– Jag är handledare för eleverna och sedan har de en mentor på avdelningen som finns tillgänglig för oss. Jag har med mig tre elever åt gången. Tre elever kör ett förmiddagspass, sedan kommer tre nya och kör eftermiddag och sen kör vi så tre dagar i följd, berättar hon.
Noterbart är dock att eleverna inte har med verifierade fall av coronapatienter att göra utan är på andra avdelningar.
– Men eleverna tycker det är roligt att få göra en insats och tanken är ju att de ska ut i vården och börja jobba efter gymnasiet, säger Viola Olsson.
Totalt kommer tolv elever att få hjälpa till på sjukhuset och ”projektet” pågår i två veckor – sedan väntar elevernas ordinarie akutsjukvårdsplacering.
– Då är eleverna ute i fyra veckor, på medicinkliniken eller kirurgen. Så den här tiden har blivit som en bonus för eleverna som kommer att känna sig ännu mer förberedda inför sin praktik. Och för mig har det varit otroligt givande att få gå med eleverna, se dem i varje moment och sedan ha reflektion efter varje pass, säger Viola Olsson.