Sista helgen i augusti, 24-25/8, är det dags för Sveriges optikbransch att samlas för årets stora händelse, Optikmässan.
För femte året i rad, på Kistamässan i Stockholm, kommer leverantörer av glas, bågar, teknikutrustning och linser att träffa optiker, butikschefer, inköpare, ägare m.fl. från hela Sverige för att göra affärer och knyta nya kontakter.
Modetrender påverkar alltid branschen och i år samlar mässan några av Sveriges främsta chefsdesigners för ett modererat samtal under ledning av Swedish Fashion Councils nytillträdda VD, Jennie Rosén. Designers från varumärkena D & Company, EOE Eyewear, Vasuma och Scandinavian Eyewear kommer att diskutera och belysa trender inom design och funktion för bågar, innovation, konsumtionsmönster, Tech och mycket mer under öppningsdagen på mässan.
De som står bakom mässan är branschorganisationen SOLF – Sveriges Optikleverantörers Förening tillsammans med mässarrangören BraMässor. Precis som föregående år har mässan starka partners i form av kedjorna KlarSynt, Synologen och från och med i år även Direkt Optik. I år har man även inlett ett samarbete med SOLFs motsvarighet i Finland, NÄE ry för att på så vis få mässan att växa och locka än fler deltagare från grannländerna.
Optikbranschen och Sverige beräknas omsätta närmare 8 miljarder kronor i år. Försäljningen sker genom ca 900 butiker. I siffrorna ingår såväl synundersökningar som glasögon, glas och linser.