Digitaliseringen och den mentala stressen

Information i överflöd när digitaliseringen tar större del i vår vardag, hur undviker vi fällor av billiga dopaminkickar och släpper telefonen när vi ska sova för att undvika att det blåa ljuset från skärmen upprör vår dygnsrytm?

Surfandet har på senare år gått från att fungera som en bra informations- eller nyhetskälla till att vara en verklighetsflykt hos många av dess användare. Instagram och andra sociala medier ger oss en unik möjlighet att få en insyn i människor över hela världens liv. Men att se andras liv levas genom en skärm påverkar våra egna liv negativt. Det som du hittar på din Instagram och Facebook är någonting som ska verka vara ett helt normalt liv, men är istället otroligt genomtänkta bilder med ett väl organiserade upplägg, det tas hundratals bilder innan den perfekta bilden väljs ut. Det är så klart meningen att det ska se ut som en direkt skärmdump från någons liv men i själva verket är det en väl dirigerad process som pågår bakom bilderna. Instagram och influencer har blivit en sådan industri att i dagens läge kan det vara ett helt företag bakom bilderna.

Verklighetsflykten skapar en ökad skuldkänsla inom oss och det resulterar i ett ännu större användande av telefonen eller datorn för att dämpa ångesten. Det här är absolut inte någonting som var en biprodukt av dessa applikationer utan är en mycket väl uttänkt metod utarbetad av applikationernas utvecklare (Kolla upp Feedback-loopen) för att fånga användaren. Så efter att ånger och skuldkänsla uppstår letar vi genast efter nya dopaminkickar som får oss att må bra igen, uppdaterar Instagramflödet, eller scrollar igenom flödet på Twitter.

Vi behöver lugn och ro – tid med oss själva

Så vad ska vi göra för att få bukt på denna oro och stress som växer inom oss? Vi måste ta medvetna beslut om vad vi ska göra med tiden vi spenderar på telefonen eller datorn. Många skulle uppleva det som chock om de såg hur mycket tid som spenderas varje dag framför skärmen på telefonen. Men med medvetna beslut om att inte aktivt leta efter underhållning på telefonen och istället försöka att ha tråkigt, med gott samvete! Små steg är det som räknas, börja med att inte titta på telefonen nästa gång du väntar på bussen, eller när du sitter på flyget. Det kan till en början kännas jobbigt att försöka avvänja sig från allt det digitala men efter ett tag så känns det bättre och man har börjat sin resa ut ur Feedback-loopen.

Självklart finns det massvis med applikationer som kan hjälpa dig att slappna av och inte spendera så mycket tid på telefonen. Men problemet med dem är att de existerar ju på telefonen och då missar du poängen med att minska på användandet av just telefonen. Gå ut i skogen, lämna telefonen hemma och ta en lång promenad, eller varför inte bara sätta sig på ett fik utan musik i hörlurarna eller en telefon i fickan!

I dagens digitala värld finns det också andra sätt att slappna av på, till exempelvis att spela casino, varför inte ta en liten stund för dig själv och spela dina favoritspel. Läs mer här om hur du går tillväga för att hitta det bästa casinot för dig.