Digitalt verktyg följer upp nyopererade patienter

Varje år sker närmare två miljoner dagkirurgiska ingrepp inom svensk sjukvård. Om patienterna får möjligheter att rapportera om sitt tillstånd vid hemkomsten kan vården förbättras och stora datamängder samlas in.

Ulrica Nilsson är forskaren bakom Recovery Assessment by Phone Points (RAPP), ett digitalt verktyg för att följa upp nyopererade patienter. Systemet innebär att patienterna följs upp genom att dagligen besvara 24 frågor om till exempel smärta, illamående och sömnsvårigheter. Samtidigt får de möjlighet till direktkontakt med vården.

När vi får reda på vilka besvär eller komplikationer patienter drabbas av i samband med operationer, kan vi i framtiden skapa system som kan förutse vilka patienter som är i riskzonen och kan med den kunskapen börja arbeta förebyggande, säger professor Ulrica Nilsson vid Örebro universitet.

Rapp har nyligen fått två nya anslag och därmed ytterligare närmat sig en kommersialisering. Som ett av fyra företag har man fått en miljon kronor från innovationsprogrammet Bio-X, en utlysning där projekt med nya smarta hjälpmedel i syfte att förbättra vårdresultatet för enskilda patienter sökt stöd. Därtill har man mottagit 500 000 kronor i produktutveckling från Region Örebro län, ett statligt stöd till regionala investeringar.

Det här är mycket glädjande och innebär att vi kommer i gång snabbare med kommersialiseringen, säger professor Ulrica Nilsson och fortsätter:

Vi är igång med forskningsdelen där patienter testar och utvärderar systemet, som de sköter via sina mobiltelefoner. Vi räknar med att börja på kommersiell bas i höst.

Anslagen innebär inte bara pengar utan också stöd under ett år med marknadsföring och affärsplaner. Den vetenskapliga utvecklingen av Rapp sker vid Örebro universitet med IT-företaget Nethouse som stöd för den tekniska utvecklingen.

Post Comment