Dr. Glenn Regehr tilldelas Karolinska Institutets pris för forskning i medicinsk pedagogik

Dr. Glenn Regehr tilldelas Karolinska Institutets pris för forskning i medicinsk pedagogik 2020 (KIPRIME.) Dr. Regehr vid University of British Columbia i Kanada, vars arbete har förbättrat den pedagogiska och vetenskapliga praktiken inom utbildningar för vårdyrken, blir den tionde vinnaren av denna prestigefyllda och eftertraktade utmärkelse.

Dr. Glenn Regehr tilldelas Karolinska Institutets pris för forskning i medicinsk pedagogik 1
Dr. Glenn Regehr

Hans forskning tar ett helhetsperspektiv på erfarenheter från såväl studenter som lärare inom vården.

Dr. Regehr, professor vid avdelningen för kirurgi och biträdande föreståndare för Centre for Health Education Scholarship, medicinska fakulteten vid University of British Columbia, mottar utmärkelsen och prissumman på 775 000 kr. Utmärkelsen delas för närvarande ut vartannat år.

Det internationella priset tilldelas för framstående forskning inom medicinsk pedagogik. Syftet med priset är att uppmärksamma och stötta högkvalitativ forskning inom ämnesområdet och att därigenom främja långsiktig förbättra medicinsk undervisning och utbildning. ”Medicinskt” innefattar alla vårdyrken.

I en kommentar till offentliggörandet säger Dr. Regehr:

– Jag känner mig djupt hedrad. Jag är också stolt över att mitt namn läggs till listan över de andra personer som fått priset tidigare. I ärlighetens namn ser jag inte utmärkelsen som helt riktad till mig personligen, utan lika mycket som en uppskattning av den kultur av stöttande samarbete och samverkan som vi har på området.

Glenn Regehr har bidragit stort till en bredare akademisk förståelse av medicinsk pedagogik.

Dr. Glenn Regehr tilldelas Karolinska Institutets pris för forskning i medicinsk pedagogik 2
Sari Ponzer

– Hans innovationer och arbete, särskilt med kvalitativa metoder, har haft en stor påverkan på området pedagogisk forskning. Han har också försett unga forskar med enastående stöd och vägledning. Utan tvivel är han en mycket värdig prisvinnare, säger professor Sari Ponzer, ordförande i priskommittén.

Glenns huvudsakliga bidrag till forskningen har varit att konceptualisera metodik i förhållande till teori, vilket lagt grund för annan betydelsefull forskning. Han har också introducerat ett antal metodologiska innovationer, där han till stor del utgått från forskning utanför vårdyrkena.

När det gäller hans arbete i detalj utvecklar Glenn det:

– Min ansats har varit att sätta förstoringsglaset mot ett antal forskningsområden snarare än att nödvändigtvis fokusera på ett specifikt och avgränsat område. Mitt mål är alltid att finna möjligheter som gör att vi kan fortsätt bygga gemenskap med och stötta yngre kollegor, och utveckla en bred samarbetskultur.

Karolinska Institutets pris för forskning i medicinsk pedagogik

Karolinska Institutets pris för forskning i medicinsk pedagogik har möjliggjorts genom ekonomiskt stöd från Gunnar Höglunds och Anna-Stina Malmborgs Stiftelse som bildades 2001. Stiftelsen åtar sig att finansiera den beviljade prissumman. Pristagaren väljs av Karolinska Institutet och godkänns formellt av stiftelsen.