Enkel mobil ​app​ vägleder patienter inför operation

Den svenska regeringen har publicerat Vision e-hälsa, i vilket det står att “år 2025 kommer Sverige vara bäst i världen på att använda möjligheter som digitalisering och e-hälsa erbjuder.”

BuddyCare App till mobilen

Buddy Healthcare, som är grundat i Finland, vill stöda svenska sjukhus att digitalisera patienters väg till vården och automatisera det administrativa arbetet för vårdpersonal gällande uppföljning och kommunikation med patienten.

Vad är BuddyCare Platform?

En patient som ska genomgå en operation laddar ner BuddyCare App till mobilen.

Patienten kommer få tidsinställd utbildande information, checklistor, blanketter för förhandsuppgifter och påminnelser, som kommer hålla patienten på rätt spår.

Appen stöder patienten och guidar hen genom hela vårdprocessen.

Medan patienten använder mobilapplikationen använder vårdpersonalen ett webbaserat verktyg. Genom den har vårdpersonalen insyn i patientens aktiviteter i realtid. Datan hjälper vårdpersonalen att identifiera patienter som har eller kommer att avvika i vårdprocessen.

Hur hjälper BuddyCare Platform patienter och sjukhus?

Fördelar för patienterna:

  • Patienten är alltid medveten om vad som är nästa steg
  • All information finns tillgänglig på samma plats 24/7
  • Nytt innovativt verktyg (app) förbättrar kommunikationen och patientens upplevelse

Fördelar för vårdpersonal:

  • Informerade patienter kommer vara på rätt plats på rätt tid och väl förberedda
  • Minskade kostnader (mindre avbokningar, no shows)
  • Signifikant minskning av administrativt arbete (samtal, mejl o.s.v.)

Avbokade operationer och att patienter inte dyker upp orksakar höga kostnader, BuddyCare hjälper att minska dem.

  • Enligt Elina Turunens avhandling (magister i hälsovetenskaper) orsakar avbokningar på operationsdagen kostnader på 1,2 miljoner euro (ca. 12 500 000 svenska kronor) på Kuopios Universitetssjukhus årligen. Ungefär 80% av inställda operationer avbokades redan före operationsdagen.
  • En amerikansk kohortstudie (2017) påvisar effektiviteten med automatiserad digital rådgivning (Automated Digital Remote Guidance) för patienter med höft- och knäartroplastik. Studien resulterade i betydande besparingar när patienter fått rådgivning digitalt jämfört med patienter som fått traditionell guidning. ($656.52/patient)

Vi välkomnar er att besöka vår Vitalis booth B02:49! Vår Chief Sales Offier Markus Lind (+358 44 083 3741), och Chief Operating Officer Peter Hänninen (+358 40 156 0338) berättar gärna mera om den finska hälso-innovationen. Read more about Buddy Healthcare here.