Hälften av stockholmarna tillbaka i tunnelbanan, dubblering mot i våras

Under våren rörde sig ungefär 25 procent av stockholmarna i tunnelbanesystemet jämfört med före pandemin bröt ut.

Hälften av stockholmarna tillbaka i tunnelbanan, dubblering mot i våras 1Ny data från Tre visar att antalet resenärer mer än fördubblats sedan i våras. Nära hälften av stockholmarna är nu tillbaka i t-banan visar Tres mätningar som mäter mobiltrafik på Stockholms mest trafikerade t-banestationer.

– Vi ser en tydlig trend i att fler stockholmare nu väljer att ta tunnelbanan igen. De senaste fem veckorna har antalet resenärer i morgonruschen vid exempelvis Slussen och T-centralen mer än dubblats, säger Mårten Lundberg, kommunikationsdirektör på Tre.

Tre har analyserat anonymiserad nätverksdata för att få en bild av hur antalet människor i Stockholms tunnelbana utvecklats från pandemins start, och myndigheterna införde nya rekommendationer, fram till idag.

Siffrorna visar att vid några av de mest trafikerade tunnelbanestationerna – T-Centralen, Slussen, Fridhemsplan, Östermalmstorg och Hötorget – var det under våren runt ca 20-25 procent så många personer i morgonruschen som jämfört med en normalvecka före corona. Efter semestrarna har en kraftig ökning skett.

Från den första veckan i augusti fram till förra veckan har antalet resenärer ökat kraftigt. Vid samtliga stationer i analysen har antalet resenärer mer än dubblerats på bara fem veckor och ligger nu på betydligt mycket högre nivåer än under våren. Vid exempelvis Slussen och Gullmarsplan är det nu mer än 50 procent så många resenärer i morgontrafiken som en normalvecka.

Se nedan för statistiken i sen helhet.

Nuvarande nivåer jämfört med en normalvecka innan corona, där 100 motsvarar en normalvecka (data från v. 37):

  • Slussen: 52
  • Gullmarsplan: 52
  • T-centralen: 47
  • Östermalmstorg: 43
  • Fridhemsplan: 41
  • Hötorget: 39

Nivåer vecka för vecka jämfört med en normalvecka innan corona, där 100 motsvarar en normalvecka (data från v. 37 och bakåt):

MORGON
V INDEX Skillnad mot veckan innan
Stockholm – T-Centralen A 100
14 22 -78%
17 22 1%
18 20 -10%
19 24 19%
20 23 -4%
21 19 -16%
22 27 41%
23 27 2%
24 29 9%
25 24 -20%
26 24 3%
27 23 -6%
28 19 -17%
29 16 -15%
30 15 -9%
31 15 3%
32 19 28%
33 27 37%
34 38 44%
35 43 12%
36 43 1%
37 47 9%
Stockholm – Slussen A 100
14 17 -83%
17 17 3%
18 15 -14%
19 19 25%
20 22 18%
21 21 -6%
22 30 45%
23 30 -1%
24 32 7%
25 25 -20%
26 25 0%
27 23 -8%
28 18 -22%
29 15 -17%
30 14 -7%
31 15 8%
32 20 29%
33 28 44%
34 43 54%
35 48 11%
36 47 -1%
37 52 10%
Stockholm – Fridhemsplan A 100
14 26 -74%
17 27 3%
18 23 -15%
19 26 14%
20 21 -19%
21 18 -16%
22 25 38%
23 27 9%
24 26 -3%
25 21 -20%
26 21 2%
27 19 -11%
28 16 -17%
29 13 -20%
30 12 -8%
31 12 2%
32 16 33%
33 23 49%
34 35 49%
35 40 15%
36 38 -4%
37 41 7%
Stockholm – Gullmarsplan* A 100
14 38 -62%
17 44 14%
18 38 -14%
19 45 20%
20 45 0%
21 37 -18%
22 51 37%
23 39 -24%
24 39 0%
25 29 -25%
26 32 10%
27 27 -14%
28 23 -16%
29 19 -18%
30 17 -9%
31 19 9%
32 24 27%
33 29 22%
34 48 67%
35 56 17%
36 51 -9%
37 52 2%
Stockholm – Östermalmstorg A 100
14 21 -79%
17 21 -2%
18 18 -11%
19 23 24%
20 22 -5%
21 17 -20%
22 26 50%
23 26 -2%
24 29 11%
25 22 -22%
26 22 -2%
27 22 0%
28 17 -21%
29 13 -24%
30 12 -11%
31 12 6%
32 17 38%
33 25 46%
34 35 39%
35 38 9%
36 38 1%
37 43 11%
Stockholm – Hötorget A 100
14 20 -80%
17 20 1%
18 17 -14%
19 21 22%
20 21 -1%
21 16 -22%
22 25 51%
23 25 2%
24 25 1%
25 21 -17%
26 22 3%
27 20 -8%
28 16 -19%
29 12 -25%
30 11 -9%
31 12 5%
32 16 37%
33 25 53%
34 36 44%
35 43 22%
36 37 -15%
37 39 5%

*Gullmarsplan sticker ut med dubbelt så hög trafik som de andra under våren, runt 40 procent av en normalvecka. En förklaring är att det är en knutpunkt men även att fler passerar förbi Gullmarsplan med exempelvis bil och cykel vilket delvis förklarar den högre trafiktätheten.