Här får seniorerna hjälp med det digitala

Bank-ID, mejl, digitala brevlådor och inte minst sociala medier.

Här får seniorerna hjälp med det digitala 1
Björn Andersson visar Birgitta Edman hur hon ska göra för att få tillgång till sitt e-postkonto.

Det är sådant som kan vara ganska klurigt när man är ovan och inte har någon att fråga. Därför anordnar stadsbiblioteket IT-rådgivning för seniorer på stadens träffpunkter.

Det är måndag morgon och verksamheten på träffpunkt Tågaborg har precis dragit igång. Björn Andersson är bibliotekarie och jobbar till vardags med digital inkludering på stadsbiblioteket. Idag har han tagit med sig Truls Möller som gör sin gymnasiepraktik på biblioteket. Tillsammans ska de hjälpa träffpunktens besökare med deras digitala utmaningar.

– En av de vanligaste frågorna handlar om hur telefonen eller datorn fungerar, de behöver hjälp med att komma igång helt enkelt. En del kommer för att få hjälp med ett specifikt problem medan andra kommer regelbundet och lär sig något nytt varje gång. Det är väldigt fint att se någon som inte kunde så mycket i början sitta och hjälpa någon annan, säger Björn Andersson.

Birgitta Edman har varit här flera gånger tidigare. Idag behöver hon hjälp med att få tillgång till sitt e-postkonto som blivit spärrat.

– Det var efter att datorn uppdaterats som det blev en massa problem. En del fick jag hjälp med på banken men det är ju väldigt bra att den här rådgivningen finns. Jag vet faktiskt inte vart jag hade kunnat vända mig annars, säger hon.

Birgitta Edman använder datorn en del, men mobiltelefonen brukar ligga avstängd för det mesta.

– Jag ringer från min fasta telefon hemma, och betalar de flesta räkningarna med bankgiroblanketter. Men Facebook har jag, det har ju många av mina bekanta också så där dyker det upp en del intressanta saker, säger hon.

Kunde du få någon hjälp med mejlkontot?

– Ja, de visade hur jag skulle göra. Men nu skulle det ta 3-5 dagar att låsa upp kontot så jag hoppas att det fungerar, säger hon.

Lilian Lindqvist har kommit till rådgivningen idag för att få hjälp med Instagram.

– Men tidigare har jag fått hjälp med allt möjligt och inte minst har de tipsat om en massa olika saker, till exempel swish, digitala brevlådor och bank-ID. I morse fick jag faktiskt en räkning i min digitala brevlåda, kvart över sex plingade det i mobilen!

Lilian Lindqvist sköter de flesta bankärenden digitalt, framförallt för att det känns tryggare.

– Man ser ofta äldre som tar ut pengar i bankomaten, lägger dem i börsen och sen lägger de börsen i rollatorn. Det är ju inte alls säkert egentligen, då känns det tryggare att använda kort tycker jag.

Björn Andersson berättar att rådgivningen på träffpunkterna är välbesökt, men att det säkert finns många som skulle behöva hjälp som inte hittar hit.

– De som kommer är väldigt tacksamma för hjälpen de får, de flesta har ju ingen att fråga om de inte har någon släkting som är duktig på IT. Och samhället går ju i den riktningen att mer och mer blir digitalt och har du inte verktygen är det svårt.