Nedstängningen av skolor under coronapandemin gör att många barn riskerar att helt avbryta sin skolgång.
För att motverka detta och se till att barnen kommer tillbaka till skolan samarbetar Barnfonden med Jollyroom, som för varje såld ryggsäck skänker 10 kronor till Barnfondens arbete. Kampanjen startar 17 augusti och pågår i sex länder under två veckor.
Hela världen påverkas av den rådande coronapandemin och redan utsatta folkgrupper riskerar att drabbas särskilt hårt, både när det gäller hälsa och möjlighet att försörja sig. Barnfondens huvudfokus i arbetet med att förebygga spridningen av coronaviruset och dess effekter är barnens hälsa och deras rätt till trygghet. Tillsammans med Barnfondens globala nätverk, ChildFund Alliance, arbetar man intensivt för att förebygga att barn och familjer i utsatthet smittas och för att lindra effekterna.
Barnfonden verkar i över 60 länder och exempel på konkreta insatser som görs i de allra hårdast drabbade områdena är utdelning av basala sjukvårdskit och ett gediget kommunikationsarbete med att sprida information om vikten av handtvätt och hygien, för att minska spridningen. Parallellt med det här arbetet fokuserar vi på barns rätt till trygghet och skydd, då riskerna ökar vid kriser.
– Barnen är särskilt utsatta när skolor tvingas stänga och när familjers inkomster uteblir. Stora förändringar på kort tid kan också leda till mycket oro och rädsla hos barnen. Många familjer upplever stor stress när de förlorar sin inkomst och därmed inte heller har råd med mat och förnödenheter. I sådana situationer ökar också risken att barn utsätts för våld och övergrepp, samtidigt som möjligheten att få hjälp och stöd minskar. Det är därför särskilt viktigt att vi kan fortsätta med vårt arbete med barnen i fokus – också under en extraordinär, global kris som den vi befinner i oss nu, förklarar Martina Hibell, Barnfondens generalsekreterare.
Jollyrooms kampanj pågår under två veckor i Sverige, Norge, Finland, Danmark, Polen och Österrike.