Höör först i region Skåne med digitalt samtalsstöd för att öka äldres välmående

Väntan är lång. Klockan tickar.

Höör först i region Skåne med digitalt samtalsstöd för att öka äldres välmående 1
Stina Hasselblad är systemförvaltare för Social sektor i Höör

Dagarna blir till en evighet och ensamheten har blivit vardag för många äldre under corona.

En enkel fråga om “Hur mår du?” kan vara det som gör hela dagen meningsfull. Detta är en av de digitala tjänster som Höör nu inför inom äldreomsorgen med verktyget Digitala Samtal för att bryta äldres isolering.

– Vi ser att våra äldre har det tufft under pandemin.  Isoleringen har tagit extra hårt på många äldre när man inte fått träffa sina nära och kära, säger Stina Hasselblad systemförvaltare på Höörs kommun.

– Det är nu än viktigare att kunna ge våra äldre en ännu bättre service och tillvaro, något vi ser att Digitala Samtal kan bidra till. Samtidigt kommer vi nu kunna följa välmåendet över tiden ännu bättre så att vi kan optimera våra insatser, fortsätter hon.

Digitala Samtal är ett samtalsstöd som innehåller en digital verktygslåda för att förbättra och komplettera det fysiska mötet. Det kan vara så enkelt som en fråga om “Hur mår du” som skickas till medborgaren till att skapa en livsbok. Verktyget, som bygger på evidensbaserade metoder, utvecklades ursprungligen för samtal med barn och unga inom socialtjänsten men har nu anpassats även för samtalet med äldre.

– Vi är otroligt stolta över att vi kan hjälpa till att bryta ensamheten och öka meningsfullheten för våra äldre med våra verktyg. Karlskrona kommun var först ut med att införa detta inom äldrevården och nu blir Höör först i region Skåne. Men flera kommuner står nu på kö, säger Mattias Hallström som är en av grundarna till Digitala Samtal.

– Digitala Samtal handlar i grunden om att vara mer närvarande. Många äldre sitter ensamma i dag och vi har en enorm puckel framför oss och resurserna inom omsorgen kommer att ansträngda. Därför är det bra med framåt kommuner som Höör som vågar ta hjälp av den mjuka digitaliseringen, säger Mattias Hallström.

Höör har dock redan erfarenhet av att använda Digitala Samtal inom socialsidan och nu tar man erfarenheterna med sig in i äldreförvaltningen.

– Förutom att verktyget hjälper personalen resonera och gemensamt, med den eller de det berör, gå igenom resultaten på skattningarna så ser vi också vinster i att vi kan följa över tid hur medborgaren mår och mått samt dess framsteg mot bättre mående. Vi kan även följa medborgaren över längre tid, säger Gunilla Kajrup Aspeborg enhetschef insatser och förebyggande arbete IFO Höörs kommun.

– Välfärdsteknik är framtiden, men det är långt kvar. Det finns massa tekniska hjälpmedel som underlättar för de äldre, men det satsas för lite på de mjuka frågorna. Många äldre mår inte bra och vi brinner för hitta lösningar för att alla ska må bättre, säger Mattias Hallström.