Hörapparatsanvändare kan få hörselvård hemma

Uppskattningsvis finns det år 2020 fler än 26 miljarder anslutna enheter över hela världen och 90% av befolkningen över 7 år äger en smartphone.

Allt mer använder vi våra smartphones för att nyttja olika tjänster som förenklar och förbättrar våra liv och mängder av appar utformas för att underlätta detta. På Oticon är vi en del av denna utveckling och med Oticon RemoteCare kan användare av Oticons hörapparater ha uppföljningsmöten med sin hörselspecialist online och få personlig service där de befinner sig.

Vid första mötet med en hörselspecialist på en hörselklinik provar man ut hörapparater utifrån användarens unika behov. Uppföljningsmöten är en del i utprovningsprocessen och med Oticon RemoteCare kan dessa genomföras exempelvis hemma eller på kontoret. Vi är idag vana att använda andra webbaserade tjänster såsom internetbank, webb-TV och mycket mer. Tack vare fjärrkommunikationsteknik behöver hörapparatanvändare nu inte nödvändigtvis besöka en hörselklinik för justeringar av sina hörapparater, rådgivning och support. Med smidiga videosamtal med Oticon RemoteCare behöver hörapparatsanvändare nu inte ta ledigt från jobbet eller resa långa sträckor för att träffa sin hörselspecialist, istället kan de kommunicera i realtid på en tid och plats som passar dem bäst.

“När hälsa och välbefinnande blir en allt mer växande angelägenhet får vi högre förväntningar och ställer högre krav på mer professionella tjänster inom e-hälsa,” säger Mia Gårdhagen, Leg. Audionom och försäljningschef, Oticon. ”Genom att säkerställa att hörapparatsanvändare enkelt kan genomföra sina uppföljningsmöten med sin hörselspecialist online tror vi att fler användare kommer uppleva en mer effektiv och tillgänglig hörselvård på användarens villkor. Genom att använda teknik som många idag redan använder kunde vi inte ha gjort det enklare.”