ICA-butikerna och Apotek Hjärtat har tillsammans med kunder samlat in 55,5 miljoner kronor, varav 46 mkr från ICA och 9,5 mkr från Apotek Hjärtat, till svensk cancerforskning i samband med Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj.
Insamlingen har skett via försäljning av rosa produkter, rosa armband och rosa varor samt att kunder kunnat skänka en valfri summa. ICA Bankens kunder bidrog med 306 000 kronor via en gåvoknapp.
ICA är huvudpartner till Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj och har stöttat den sedan starten år 2003.
Årets rosa sortiment i ICA-butikerna bestod av allt från grönsaker, bär, frukt, fisk, kyckling och vegetariskt till utvalda produkter för hem och kök. För varje produkt som säljs går mellan 50 öre och 10 kronor oavkortat till Cancerfonden och svensk cancerforskning.
– Jag är både glad och stolt över det engagemang ICA-butikerna och deras kunder visat i samband med årets Rosa Bandet-kampanj, genom att tillsammans samlat in 46 miljoner kronor till Cancerfonden. I år har vi gett flera hälsosamma produkter en rosa skepnad, för att det ska vara enkelt för våra kunder att göra hälsosamma val och samtidigt vara med och bidra till den livsviktiga cancerforskningen. Det tål att upprepas att tillsammans gör vi stor skillnad, säger Anders Svensson, vd på ICA Sverige.
Apotek Hjärtats Rosa Bandet-kampanj omfattade i år ett 70-tal utvalda produkter där fem kronor per såld vara skänktes till Cancerfonden. Apotek Hjärtat uppmärksammade årets kampanj ytterligare genom att ta fram ett klistermärke som under oktober månad fästes på duschprodukter i sortimentet – en påminnelse om att tvåla allt från pung, bröst och armhåla för att lära känna sin kropp och upptäcka eventuella förändringar.
– Varje år som vi tillsammans med våra kunder får möjlighet att bidra till att fler kan överleva cancer är fantastiskt, det känns i hjärtat. Och att se att vi i år, trots att vi befinner oss mitt i en pandemi, lyckas slå insamlingsrekord visar på hur högt våra kunder värdesätter cancerforskning, säger Anders Nyberg, vd på Apotek Hjärtat.