Rent tekniskt har världen varit mer redo att möta en epidemi som covid-19 än någonsin tidigare.
Ändå räckte det inte till för att förhindra utbrottet att bli till en global pandemi. Allt går inte att lösa med teknik, men det finns flaskhalsar i det tekniska maskineriet som hade kunnat ge en större kapacitet för det inom pandemin som kan data och IT-resurser kan förebygga och hantera. Det säger Eran Brown, CTO på IT-företaget Infinidat.
Medan många medicinska verksamheter runt om i världen samarbetar, använder de flesta fortfarande en digital infrastruktur som inte är utformad för att snabbt kunna skala upp och hantera så stora datamängder som krävs. Idag är det främst enskilda vårdinrättningar som använder sig av så kallad resilient cloud-teknik (elastiska moln), teknik som kan möta de behov som uppstår när den en större global healthcare-communityn snabbt kräver kapacitet för ökad datautväxling och samordning.
Pandemin spred sig snabbt över världen, samtidigt som vårdinrättningar inte hann förbereda en digital infrastruktur tillräckligt snabbt. Det visar på de utmaningar medicinska institutioner står inför: hur man kan främja innovation och genombrott genom datadriven forskning.
Medicinska vetenskapen har kommit långt. På bara något decennium ser vi idag en övergång till datadriven informationsbaserad medicin som diagnostiskt verktyg i vården där dataanalys med ai-kapacitet utvecklar förutsättningarna för kvalificerad vård radikalt. Oavsett om det är en studie som innehåller omfattande information eller mer personlig medicinsk information, är det exponentiella mängder data som kräver mycket när det kommer till teknisk infrastrukturen.
Ett exempel är användningen av magnetresonanstomografi vid bildgivande diagnostik. I takt med att maskinernas kapacitet och bilderna upplösning ökar, ser vi även att kraven på IT-infrastrukturen ökar. Lägg därtill alla andra diagnosverktyg som finns inom vården som leverer bättre och bättre fotografier och rapporter varje år, och du inser att det är en växande mängd information som måste tas om hand.
Hastighet och åtkomst är avgörande
Medicinska institutioner som vill främja forskning baserad på medicinsk data behöver säkerställa en hög datatillgänglighet, annars kommer systemet skapa flaskhalsar och hinder som gör att miljön inte kan utvecklas med den kapacitet som man önskar och behöver. Det kan också göra att stora datamängder aldrig kommer till användning.
De måste kunna ge snabb och säker tillgång till information för olika typer av företag inom medicinska fältet i syfte att genomföra studie och utvärdering av deras forskningspotential. Naturligtvis i enlighet med riktlinjer och regler som gäller för integritet för datahantering. Det innebär att institutionen måste bli en “molnleverantör” av medicinsk information och ge tillgång till information som samlas in till förmån för ett fält som producerar innovation genom bland annat datorseende, maskininlärning och artificiell intelligens.
Medicinska centra och sjukhus, med intresse för forskningssamarbete, måste ta hänsyn till att ett företag som bedriver medicinsk forskning och studier av innovativa terapier och diagnosverktyg vill komma åt den stora mängden information. Flaskhalsar i flödet av denna information kan dock vara ett mycket stort problem inom och mellan institutionerna. De kan därför leda till att samarbeta med sjukhus som har en mindre mängd information, men som i gengäld kan erbjuda snabb och enkel åtkomst.
Snabb åtkomst till data kommer att förkorta tiden det tar att starta själva forskningen, och i tider som idag med en pandemi inser nog många hur avgörande tid är. Därför är det avgörande att titta på hur IT-infrastruktur på sjukhus kan optimeras över gränserna för medicinsk forskning och samarbete, inklusive med privata företag. Det tjänar allas intressen.